Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 8 ZONDAG 20 JUNI 1915 4de Jaargang Predikbeurten. Een verblijdende waarheid. i DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 RED A. C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENT1ËN 1—5 regelsf 0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 20 Juni 1915. Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. W. C. VUNDERINK, pred. te Haarlem. (Extra-collecte voor de Kerk.) Bloemendaal, v. m. 10 uur: Dr. J. Th. DE VISSER, van 's Gravenhage. Want gelijk de hemelen hooger zijn dan de aarde, alzoo zijn mijne wegen hooger dan uwe wegen en mijne gedachten dan ulieder gedachten. Jesaja LV vs. 9. Gods gedachten zijn niet onze gedachten en onze wegen zijn Zijne wegen niet. Ik wil U niet vragen, mijn Lezer of gij deze waarheid toestemt, want dat zult gij, bij eenig nadenken, niet kunnen laten. Wèl vraag ik U echter hoe gij haar erkent, of gij er vrede mede hebt dat het zoo is, of gij verstaat dat hier oorzaak tot danken voor U is, of gij er U over verblijdt Gewoonlijk leest men het hierboven uitgeschreven tekst vers zóó, als was het met het vorige verbonden door het woordje „maar". Dan vormen vs. 8 en vs. 9 onderling een tegenstelling. En de zin wordt deze Gods gedachten zijn niet onze gedachten en onze wegen zijn Gods wegen niet, maarzij zijn niet alleen anders, zij zijn ook hóóger, zooveel hooger als de hemel is dan de aarde. Derhalve laat ons gerust zijn Gods gedachten en wegen zijn goed Ik zal niet zeggen dat deze geruststellende zekerheid niet uit het 8ste vers afgeleid mag worden. Evenwel de profeet trekt een andere conclusie. Het feit geconstateerd hebbende, klaagt hij niet, zucht hij niet, berust hij niet in het onver mijdelijke ook zwijgt hij niet onderworpen stil. Maar hij heft een lofzang aan, hij zingt een jubellied. Hij geeft uit drukkelijk te kennen dat het verschil tusschen de gedachten en wegen Gods en die der menschen noodzakelijk is. Het moet er zijn, want gelijk de hemelen hooger zijn dan de aarde, alzoo zijn Gods wegen hooger dan onze wegen en Zijne gedachten dan onze gedachten Wij, genomen uit het stof der aarde, wonen in de laagte. God, de eeuwige Geest, troont in het hooge en verhevene. Wij zien de dingen van beneden af, den achterkant van alles. God ziet de dingen van boven uit, van alles de voorzijde. Wij zien van het geheel slechts een zeer klein gedeelte, en wat we zoo zien, zien wij nog zeer onvolkomen. God over-ziet het geheel en Hij over ziet dat volmaakt. Wij zien een stukje van het heden, herinneren ons iets van het verledene, maar de toekomst is ons een verborgen heid. God, gisteren en heden en tot in eeuwigheid Dezelfde, was en is en de toekomst is voor Hem tegenwoordig. Wij zijn klein, God is groot. Wij zijn zondaren, God is heilig. Wij zijn dwaas, God is wijsheid. Wij komen om te gaan. God blijft. Wij slaan bij het beoordeelen allerlei factoren over, God rekent ook met datgene wat aan onze aandacht ontging. Wie meet den afstand tusschen hemei en aarde Wie meet den afstand tusschen Schepper en schepsel Maar moét dit onderscheid tusschen God en den mensch zich dan ook niet afspiegelen in een hemelsbreed verschil tusschen Zijn raadslagen en overleggingen, plannen en handelingen, gedachten en wegen en die van óns Hoe zou God kunnen gaan onzen lagen, aardschen, smallen weg? Hoe zouden wij Hem kunnen volgen op Zijn hooge, hemelsche heirbaan Neen, wij moeten niet alleen toegeven dat Gods gedachten en wegen anders, immers hooger zijn dan de onze. Wij moeten inzien dat Zijn gedachten en wegen hooger en dus anders zijn dan de onze. Wanneer wij dat inzicht hebben verkregen, verstaan we de juichkreet van den profeet, waarvan wij den weerklank hooren in een van Kierkegaards paradoxen „Het opbouwende dat er ligt in de gedachte, dat wij tegenover God altijd ongelijk hebben". Wij hebben ongelijk. God heeft gelijk, altijd gelijk. Dat is niet verschrikkelijk. Het is heerlijk! We moeten het niet schreiend zeggen, maar vroolijk lachend. Gelukkig dat God het altijd bij het rechte einde heeft Zalig dat God eeuwig Gód is Peilloos-diep is de klove tusschen God en mensch, zóó diep als de aarde lager is dan de hemelen. En toch die onmetelijke afstand maakt niet dat God, als de God van het deïsme, alleen een „God van verre" is. Want wie door de wedergeboorte is opgenomen in de levensgemeenschap met Christus, ademt in de heilige atmosfeer der liefde gedachten Gods, is overgeplaatst in het milde klimaat, van het zonneland der genade Gods, waarin de wandelaar, ook op steile en smalle en gevaarvolle paden, rustig voortgaat, onder het zingen van het reislied De Heer is mijn herder Hij waakt voor mijn ziel Hij brengt mij op wegen van goedheid en zegen, Hij schraagt m' als ik wankel, Hij draagt m' als ik viel W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145 Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft allo soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk, sar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, -mm

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 1