Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 11
ZONDAG 11 JULI 1915
4de Jaargang
Predikbeurten.
Zondig niet meer!
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsƒ0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag II Juli 1915.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. C. W. COOLSMA,
Predikant te Groningen.
Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds. HENNEMAN,
Pred. te Salatiga.
Zie, gij zijt gezond geworden; zondig
niet meer, opdat u niet wat ergers
geschiede. Joh. V vs. 146.
Ga heen, en zondig niet meer.
joh. VIII vs. 116.
Wanneer gaf Jezus aan dien door hem genezen kranke
en aan die door haar beschuldigers verlaten zondares de
vermaning om niet meer te zondigen Het oogenblik, daartoe
door Hem gebruikt, is hier van het grootste belang want
het is door den Heer niet zonder groote oorzaak gekozen.
Toen Jezus dien man, die acht en dertig jaar krank ge
legen had daar in Bethesda zag liggen, knoopte Hij een
gesprek met hem aan. En ongetwijfeld wist Hij onmiddellijk
dat de ziekte van dezen mensch een gevolg was van ge
pleegde zonde. Toch laat de Heer hem dit niet aanstonds
merken. Toen die ongelukkige daar zoo in zijn ellende
nederlag, verweet Jezus hem met geen enkel woord zijn
slechte verleden. Eerst redt Hij hem. En dan pas, als hij
gezond is geworden, spreekt Hij van het bedreven kwaad,
niet met vele woorden, maar kort en daarom juist zoo
treffend „Zondig nietmeer.opdatu niet wat ergers geschiede".
En zoo doet de Heer ook met die vrouw. Nadat haar
beschuldigers door hun eigen geweten op de vlucht waren
gedreven, bleef Jezus met haar alleen over. Bracht hij haar
toen meteen het ernstige van haar wangedrag onder de
oogen? nam Hij haar toen aanstonds onder handen, haar
geeselend met striemende woorden? Neen, Hij wint haar
voor zich, door haar niet dieper te vernederen dan zij zich-
zelve, ook in eigen oogen, reeds vernederd had. Vriendelijk
vraagt Hij„Vrouw, waar zijn deze uwe beschuldigers?
heeft u niemand veroordeeld?" En als zij dan, verbaasd
over dezen onverwachten afloop van het strafproces, met
zachte stem antwoordt: „niemand, Heer!", volgt van Zijn
lippen haar vrijspraak: „Zoo veroordeel Ik u ook niet!"
En dan eerst raakt Hij, doch ook maar even, de wonde
aan die nu geheeld is geworden: „Ga heen en zondig
niet meer".
Hoe hard zijn wij vaak tegenover groote zondaars en
zondaressenHoe verkeerd gaan wij gedurig bij onze aan
raking met hen te werk! Hardvochtig wroeten wij in hun
verleden en spreken lang en breed over hun schuld, eer
wij ons over hen ontfermen. En als het ons zoo niet gelukt
hen tot inkeer te brengen, wijten we dit aan hun onvat
baarheid en hardheid des harten, inplaats dat wij inzien
dat onze methode niet deugt. Voor liefde-betoon is de ziel
van een zondaar vatbaarder dan voor harde verwijten, die
hem juist verbitteren of wanhopig maken. Ook de meest
verstokte zondaar is nog te bereiken, niet altijd langs den
weg die naar zijn geweten voert, maar langs den weg die
van ons eigen hart leidt tot zijn hart. Terechtwijzingen en
verwijten worden eerder aangehoord én aangenomen, als
éérst de barmhartigheid aan het woord is geweest. Door
berouw gaat het naar vergeving. Maar hoe komt iemand
tot waar berouw? Juist door vergeving. Dit is Gods reddings
methode: Hij slaat den mensch niet kort en klein met harde
woordenHij slaat hem kort en klein met goedertierenheid.
Daartegen is ook het hardste hart niet bestand. Die het
tegen den toorn uithield, bezwijkt onder het gewicht der
liefde. God heeft den mensch niet éérst gekastijd. Hij heeft
hem éérst liefgehad.
Jezus, die niet begint met aan het gepleegde kwaad te
herinneren, vergoelijkt dat echter evenmin, als Hij er over
1 int te spreken. Hij zegt nóch tegen dien genezene van
B hesda, nóch tegen die door Hem in bescherming ge
ne ïene vrouw; „wees nu niet meer zwak", doch; „zondig
ni. meer". Wat zij gedaan hebben, noemt Hij bij den
na; a dien het verdientzondigen. Dat moeten zij diep ge
voelen. Zij hebben niet alleen gehandeld tot eigen en
anderer schade, noch alleen menschelijke verordeningen en
bepalingen overtreden, maar tegen Gods wil in gehandeld.
Dat maakt het begane misdrijf zoo groot. Daarom is er
alleen kwijtschelding in den weg der vergeving.
Laat ons ook hier van den Heiland willen leeren. Wij
moeten, als Hij, den moed hebben om den mensch „zondaar"
te noemen. Niet in dien zin, waarin men dien naam gewoon
is te gebruiken, als men zegt dat alle menschen „zondaren'
zijn, omdat ieder zijn gebreken heeft en er niemand is, op
wien niets valt aan te merken. Zonde is schuld, juist zoo
bijzonder zwaar en bijzonder schandelijk, omdat zij begaan
is tegen onzen Vader die in de hemelen is. Het zondaar
zijn strekt den mensch tot oneer Zouden de menschen
misschien daarom alles doen om aan het zonde-besef te
ontkomen en zoo moeilijk tot belijdenis van zonden te
bewegen zijn? Men zegt „ik zal Tiet niet meer doen". Maar
de Psalmist, inplaats van dat in zijn algemeenheid niets
zeggende „het" te gebruiken, erkent; „Tegen u, u alleen
heb ik gezondigd en gedaan wat kwaad is in uwe oogen",
gelijk ook de gevonden verloren zoon spreekt: „Vader! ik
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk,
gar Speciale inrichting voor hot stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.