2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 18 Juli 1915.
Voor eiken dag.
Mededeelingen.
als zonde. De eerste van deze bedenkingen is oorlog wordt
nergens in den Bijbel verboden. Zelfs wordt hij in den
Oud-Testamentischen tijd gevoerd op Gods bevel. Vooral
in den aanvang van Israels volkshistorie. En niet zoo'n klein
beetje ook. Afmaken, uitroeien, verbranden. Zelfs zonder
Roode Kruis, dat o, bittere, vlammende veroordeeling
van menschenmoord in massa wat meer eerst moedwillig
aan flarden schoot, wêer zoo goed en kunstig mogelijk
hersielt. Zeker, zulke dingen komen in het Oude Testament
voor. Bij menigte. Zie b.v. Deut. 13:15 en 16, enz. enz.
Maar ik zou toch drie dingen willen vragen. Ie. Hebben
de volken, die thans oorlog voeren, opdracht daartoe ont
vangen van God, gelijk Israël dien ontving of meende ont
vangen te hebben Zoo niet, dan kan men toch „oorlog"
zoo' in het algemeen moeilijk verdedigen met een beroep
op het O. Test. 2e. Staan wij nog in 1915 op het stand
punt van het O. Test.; en is in het „vervullen" van wet en
profeten, d.i. in het vol-maken, in het geven van den vollen
inhoud aan het voorloopige, óók niet begrepen vervulling
van het gebod: gij zult niet dooden? Jezus heeft dat gebod
volgemaakt op Zijn Heilandswijze, door het negatieve„gij
zult niet", om te zetten in het positieve „gij zult" b.v.
hebt uwe vijanden lief; zegent die u vloeken enz. Maar
dat sluit toch oorlog vrijwel uit. 3e. Is alles geoorloofd,
wat niet met zooveel woorden is verboden Op deze manier:
oorlog wordt in den Bijbel niet verboden. Dus oorlog is
goed is geoorloofd naar den wil van God. Dat is werkelijk
een prachtige argumentatie. Ge moet die eens toepassen
bij 'n paar andere dingen. Bijvoorbeeld bij slavernij en
polygamie. Slavernij wordt nergens in den Bijbel verboden.
Dus slavernij is goed; we moesten allemaal een troepje
slaven houden. Polygamie wordt nergens in den Bijbel
verboden, 't Is dus onzin, om verkeerd te vinden, dat 'n
man meerdere vrouwen heeft. Zult ge u misschien zelfs
beroepen op Abraham, Jakob, David toch geen „ongodisten
of atheïsten", maar zeer vrome mannen. Of nog mooier,
zult ge misschien zeggen, dat het Nieuwe Testament alleen
voor „opzieners" beveelt, dat zij „ééner vrouwe man" moeten
zijn. En het er voor gewone menschen, die geen „opziener"
zijn, dus niet zoo precies op aankomt, (zie 1 Tim. 3 2).
Tot zulke dwaasheden komt niemand, waar het slavernij
en polygamie betreft. Ieder voelt de leugen in deze argu
mentatie het is niet verboden dus het is goed. Is die
leugen er dan niet als het 't probleem van den oorlog
geldt? Hoe kan men dan beweren: de Bijbel verbiedt den
oorlog nergensdus hij is goed niet tegen den wil van
God, tegen den geest van Christus. Dat begrijp ik niet.
De tweede bedenking is deze. Oorlog zal er altijd blijven,
omdat in den mensch altijd zonde en verkeerdheden zullen
blijven. Jezus heeft terecht gezegd uit het hart van den
mensch komen voort: doodslagen. Zoolang dus de harten
der menschen vol van zonden zijn, is de bron der daden
troebel, en tot die daden zal blijven behooren oorlog voeren.
Volkomen juist. Als alle gewetens wakker werden, en alle
harten Christus toebehoorden, dan zou niemand er meer
aan denken om oorlog te voeren. We hebben geen illusie,
dat het ooit zoover zal komen. Maar is dat een reden, om
niet met alle geoorloofde middelen mede te arbeiden aan
de verwezenlijking van vrede op aarde 't Zou er prachtig
met ons uitzien, als we naar dien regel eens handelden,
waar het andere zonden geldt. Zie maar eens. Stelen zal
nooit ophoudener zullen altijd dieven blijven. Doen we
nu maar niets om de menschen 't onderscheid te leeren
tusschen mijn en dijn Dronkenschap zal wel nooit op
houden er zullen altijd dronkaards blijven. Dus geen hand
uitsteken tegen dat kwaad? Ontucht zal wel nooit ophouden.
Dus laat maar voortkankeren die zonde? Zoo redeneert
niemand. Tenminste geen christen. En nu oorlog. Oorlog
zal wel nooit ophouden. Maar zeg dan hetzelfde als bij die
andere zonden :wij willen er tegen strijden, zoo goed we
kunnen. Zeg dan hetzelfde als bij die andere vijanden van
Gods heerlijkheid en Christus' zegepraalwij moeten mede
werken om dat kwaad te bestrijden. Als de gewetens wakker
worden zal dat ook gebeuren. BI. J. A. v. L.
Verzameld door C. B.
Wat gij u van iemand, dien gij innig liefhebt, vóór alles
herinnert, dat zijn niet de woorden, die hij gesproken, en
niet de gebaren, die hij gemaakt heeft, het zijn de stilten,
die gij samen doorleefd hebt. Maeterlinck.
Wie de gerechtigheid bemintde gerechtigheid
grijpt hem en hij wordt zelf gerechtigheid.
Meester Eckhart.
Er zijn menschen die beweren dat de wetenschap het
christendom reeds heeft weerlegd. Deze bewering is even
onzinnig, als wanneer iemand verklaarde dat de wetenschap
de zon had weerlegd. Sachsse.
Men kan geen Christen zijn, zonder zijn tijd aan te klagen.
Naumann.
Eigenaardig is het in 't leven dat, wanneer men in 't
geheel niet aan geluk of aan ongeluk denkt, maar enkel
aan strenge, volhardende plichtsvervulling, het geluk van
zelf komt, ook bij een leven van moeite, strijd en ontbering.
Von Humboldt.
Nog heden staan Babel en Jeruzalem tegenover elkander,
doch met Jeruzalem in het hart kunnen wij veilig door
Babel wandelen, maar wie Babel in 't hart heeft, is zelfs
in Jeruzalem niet veilig. Da Costa.
Hoeveel vervelende dingen doet men om de verveling
te ontvluchten. Comtesse Diane.
Zandvoort.
De Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te Zandvoort
maakt bekend dat bij haar, in antwoord op de door haar
rondgezonden circulaire, bedoelende de stichting van een
fonds ten bate van het godsdienst-onderwijs alhier, aan
jaarlijksche bijdragen is ingekomen een bedrag van f 202.50
en aan giften in ééns een totaal van f 15.—. Geen vrijheid
hebbende de namen der inteekenaren te vermelden, aan
gezien dezen van vergunning daartoe bij hunne inschrij
vingen niet hebben doen blijken, dankt de Kerkvoogdij
allen, die zoo hebben medegewerkt. Evenwel, hoe groot
haar dankbaarheid jegens deze enkelen zij, toch wil de
Kerkvoogdij niet verbergen dat zij zeer teleurgesteld is
door het stilzwijgen door verreweg de meeste Zandvoortsche
gegoede gemeenteleden bewaard. Daarom beveelt zij
bovengenoemd fonds dringend aan in den daadwerkelijken
steun van hen, die de circulaire niet beantwoordden en
toch zeker in de termen vallen een gave te schenken.
Voorts deelt de Kerkvoogdij mede dat zij, die de Ned.
Herv. Kerk te Zandvoort bij uiterste wilsbeschikking willen
gedenken, daarbij geen namen van Kerkvoogden hebben
te vermelden, maar het legaat aldus te bestemmen: „Aan
de Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te Zandvoort".
Namens de Kerkvoogdij voornoemd,
J. HOLLENBERG, Penningmeester.
De Kerkvoogden stellen, ten behoeve van de in Zand
voort vertoevende Badgasten, seizoenkaarten verkrijgbaar,
geldig voor eene (niet persoonlijke en tot ultimo September
geldende) zitplaats in de Ned. Herv. Kerk, tegen den prijs
van f 2.50. Men vervoege zich met zijn aanvrage bij den
Koster.
Voor meisjes, tijdelijk alhier in betrekking, bestaat ge
legenheid om eiken Woensdagavond, 8 uur, in „Ons
Huis", een gezellig avondje bij te wonen, onder leiding
van de Wijkzuster en Mej. Koning.
De verwachte derde gave van f 10.voor de Kraam-
vrouwen-vereeniging is 1.1. Zondag niet gecollecteerd
„onder de preek". N.N. gaf f 10.met de bijvoeging
„na de preek van uw man". Dat was Zondag vóór 3 weken
Vóór den daarop volgenden Zondag gaf X f 10.met de