Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 19
ZONDAG 5 September 1915
4de Jaargang
Predikbeurten.
De laatste bazuin.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E ID A C T I E 1
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 5 September 1915.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
(Doopsbediening.)
Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
met de laatste bazuin. I Cor. 15 52.
Ik heb een hekel aan de trompetsignalen, die gedurig
schallen om mijn huis, of van uit de verte mijn oor bereiken.
Allerminst, omdat het muziek is. Want muziek is een van
de grootste levenswaarden. En zeker van goddelijken oor
sprong. Wat zou het leven veel missen, waaraan al wat
muziek is, onthouden werd.
Ook niet heb ik hekel aan die schallende signalen, omdat
ze het oor scheuren door hun valschheid. Want de toon
der meesten is zuiveren de bolgespannen wangen der
blazers persen geen wankele geluiden uit 't blinkend koper.
Maar die hoornsignalen ontroeren, met een ontroering die
opstandig maakt, om de gedachten die ze wakker roepen.
Als ik ze hoor, dan zie ik wat die trompetsignalen doen,
daar over de grenzen. Opjagen tegen elkander de jongens
en mannen, die de keur zijn der volken, opdat ze elkander
slachten zullen. Aanhitsen den menschenmoord. Bevelen
aanval en terugtocht der duizenden, wier eenig doel is de
duizenden der tegenpartij te doen slinken tot een handvol.
Zoo zijn de dingen eigenlijk maar zelden de dingen alleen.
Ze zijn als de klopper op de oude poort. Wanneer hij
neerviel en zijn geluid door de stilte boorde, dan drong er
meer naar binnen dan alleen dat geluid. Dan bracht die
simpele klop verwachting van allerlei boodschap uit de
wereld daarbuiten. Zou het goede tijding zijn? Zou voor
de poort een boodschapper staan van tegenspoed of rouw
Zoo is ook dat hoornsignaal wekker van vele gedachten.
Welke gedachten wekt het signaal waarvan Paulus spreekt
„de laatste bazuin Eerst deze gedachte Christus komt.
Zoo dikwijls heeft Paulus te Efeze waar hij dezen brief
aan de gemeente te Corinthe schreef den schal gehoord
der romeinsche trompetten, die de komst, de nadering
meldden van den romeinschen gebieder. Telkens riep dat
wakker gedachten aan de „laatste bazuin", die de komst,
de nadering zouden melden van Christus. Want Christus
zou komen. Eens was hij gekomen in slavengestalte. Maar
hij zal wederkomen als heer, als de Heer, wiens Heer-zijn
alle tong belijdt. Eens is hij gekomen in nederigheid, zoodat
voor alle eeuwen na Hem, zijn teeken zal zijn het teeken
van het kruis. Maar hij zal wederkomen in majesteit en
heerlijkheid, in onbetwist en onbetwijfeld koningschap.
Hoort ge het geluid der bazuin Heel de wereld woelt
dooreen, als een vol, kleurig marktplein. De stemmen der
verkoopers klinken als schreeuwende vogels boven het
zwaarder gegons van de stemmen der koopers. leder zoekt
zijn voordeel. Ieder zoekt zijn winst. Men twistmen lacht
men biedt elks gedachten zijn zelfzuchtige gedachten vol
begeerlijkheid. Dan opeens hoort ge trompetten hoort
ge de bazuin De koning komt. Onverwacht, ongedacht.
Zoo komt Christus in het marktgewoel der wereld, als
menschen en volken koopen en verkoopen goud en goed,
zichzelf en anderen, hun lichamen en hun zielen. Hoort ge
bazuingeschal? Christus komt. „Met de laatste bazuin".
Die laatste bazuin Iaat wie haar hooren niet onbewogen.
Wie de trompetten hoort schetteren, ziet even op, vanwaar
het geluid komt, wat het beduidt. Dit is wel het minste,
wat men doet. Zie eens hoe velen niet blijven, waar ze
zijn. Ze staan haastig op, ze loopen weg, ze gaan kijken.
Dat zal bij „de laatste bazuin nog heel anders wezen.
Want die laatste bazuin blaast verzamelen. „En de Zoon
des menschen zal zijne engelen uitzenden met eene bazuin
van groot geluid en zij zullen zijne uitverkorenen bijeen
vergaderen uit de vier winden van het eene uiterste der
hemelen tot het andere uiterste derzelve". Wat een schrik,
voor wie in dat bazuingeschal eens vijands komst vermoeden.
Vijand, om hun vijandigheid, hardheid, onwil, toen het
Kruis zijn teeken was. Wat een vreugde, voor wie in dat
bazuingeschal hooren de komst, de nadering van den
Getrouwe, die hen heeft liefgehad. Wat een blijdschap,
voor wie in de muziek der „laatste bazuin" het signaal
hooren, dat wakker roept wat gestorven is, bijeenroept al
het gescheurde, verzamelt al het verdeelde. Wat een jubel
is dus ook voor Paulus die „laatste bazuin". Want als er
één is, die geleden beeft onder de onnoodige verdeeldheid
van wie samenhooren als Christus' discipelen, dan is het
Paulus. Hij heeft gebeefd voor de ellende der scheuring,
die de gemeente maakt als een lichaam met ontwrichte
ledematen. Hij heeft heilig getoornd om dat kleinzielige
„ik ben van Paulusen ik ben van Apollos en ik ben
van Cefas." Maar hij heeft gezien, dat zelfs hij die er alles
óók zichzelf voor wilde geven, toch niet Christus
gestalte kon doen verkrijgen, in wie Zijnen naam beleden.
Hoe weinig koninklijk van geesthoe weinig geadeld van
ziel hoe armelijk aan innerlijke heerlijkheid waren velen,
velen. Adelaars - in hun verbeelding. Knaagdieren. - in
werkelijkheid; vooral aan elkanders blijdschap. Die soldaten,
die den rok van Christus niet willen deelen, omdat hij één
was, en waardeloos werd als elk een stukje kreeg, waren
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk.
aap Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.