Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 26
ZONDAG 24 October 1915
4de Jaargang
Predikbeurten
Eén.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSC.HIJNT EL KEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R. E ID A. O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENT1ËN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Ned. Herv. Gem. Zondag 24 October 1915.
Zandvoort, v. m. lOuur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
(Extra-collecte voor de Kerk.)
Vrijdagavond 7y2 uur: Ds. C. J VAN PAASSEN en
Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
(Viering van het H. Avondmaal),
's avonds 6V2 uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
„Ik ben óók een Israëliet",
„ik ben alleen overgebleven*.
Rom. XI 1 en 3.
God verstoot niemand. Want God is geen mensch. Men-
schen verstooten dan alleen niet, wanneer zij van God
geleerd hebben om dat niet te doen. Dus veranderd zijn
in gedaante, naar den innerlijken mensch, en „heerlijkheid"
hebben leeren kennen. „Heerlijkheid", dat is de naar ons
toegekeerde zijde van Gods wezen, dat Liefde is. Hoe
meer we die leeren kennen met kennis die ons verandert,
omdat het harte-kennis is, hoe minder we zullen verstooten.
Want liefde wordt wel verstooten, maar verstoot zelve nooit.
Dat wil niet zeggen, dat God geen strengheid kent. Maar
strengheid is wat anders dan hardheid. Voor wie onder
het juk der strengheid mpet doorgaan, en haar zweepslag
voelt, gaat in pijn der vernedering en in pijn der wonden
de klaarheid der bezinning teloor, die strengheid te onder
scheiden weet van hardheid. Zoodat wie de zwaarte van
Gods strengheid gevoelt, dikwijls klaagtGod is hard.
Maar als het inzicht klaarder wordt, wordt ook openbaar,
dat strengheid en hardheid slechts den uiterlijken schijn
gemeen hebben, tot bedriegelijke gelijkenis toe. Maar in
wezen zijn ze anders. Want tusschen strengheid en hard
heid is geen graadverschil maar wezensverschil Strengheid
zoekt het heil dergenen jegens wie men streng is. Hard
heid zoekt bevrediging der lust tot wraak, of stillen van den
wrevel. Strengheid kan geboden worden door nobele drijfveer.
Hardheid wordt ingegeven door laag motief. Achter de strakke
trekken der strengheid kan kloppen warmte der liefde, en
beven teere ontferming. Achter de strakke trekken der
hardheid is het hart dood, door gemis van liefde en ge
brek aan meedoogen.
Paulus heeft verteld van de strengheid van God. Was
die strengheid hardheid In de beroemde hoofdstukken,
die aan het elfde van den brief aan de Romeinen vooraf
gaan, heeft hij uiteengezet, hoe streng God geweest is voor
het joodsche volk. Israël is daarvan zelf de schuld. Toorts
dragers der veelkleurige genade moesten ze wezen. Beter
dat mochten ze wezen. Maar de eere niet kennende dier
hooge roeping, hebben zij haar slecht vervuld. Wat kon
God beginnen met menschen, die zich uit meer dan één
oorzaak onbruikbaar toonden voor de opgedragen taak 7
Het antwoord ligt voor de hand. t Is ditaan anderen
opdragen, wat Israël niet wenschte te volbrengen overeen
komstig plan en opdracht van God. Aan anderen geven,
wat Israël als drager van een heiligen schat, vóór de pro
cessie der volken had moeten uitdragen met juichende
stilheid, in blijde handen. Zoodat, door dat geven aan
anderen, achteraan komen die vooraan stonden. Zoodat die
de eersten waren, de laatsten werden in de rangorde van
het heil. En dat juist, als de maat van het heil vol is,
zooals de zon vol is op klaren middag, wanneer zij schijnt
in hare kracht. Dus juist, als Christus gekomen is. Dat is
de logica der feiten. Wie niet wil, verliest ook het kunnen.
Is die strengheid ook hardheid Paulus antwoordt beslist
neen. „Heeft God zijn volk verstooten Dat zij verre.
Want ik ben óók een Israëliet". Hij geeft voor dat niet
verstooten, dus niet hard zijn, twee bewijzen. Eerst zich-
zelven. Dan Elia.
Zoo op het eerste gezicht ligt er iets bijzonder dwaas in
dat betoog van Paulus. Israel als volk, is van zijn rang
ontzet. Als het Christus kruisigt, dooft het 't licht voor
zichzelve. Wil dat nu zeggen, dat God Israel vergeet, ver
stoot, aan zijn lot overlaat? Weineen, zegt Paulus. Zie
maar naar mij. „Ik ben óók een Israëliet".
Is dat niet dwaas Een heel volk achteraan gezet. Een
heel volk neergestort van zijn hooge plaats aan den spits
der volken. En dan als bewijs, dat 't niet voor goed is,
dat er nog hoop is, dat Gods liefde onveranderd dezelfde
is: „ik". God is streng zie maar den weg van dat heele
volk. God is niet hard zie maar den weg van één uit
dat volkik Door de oppervlakte heen gezien, ligt er
aangrijpende grootheid in dat verwijzen van Paulus naar
zichzelven. Heel 'n volk heeft den weg verloren, zijn taak
vergeten. Dan grijpt God één uit dat volk, dien Hij ont
moet en door Christus laat overwinnen. En als die ééne
daarin speurt den overvloed van Gods liefde, de weelde
van Gods genade, zegt hij aan anderen die twijfelen en
worstelen met dien twijfel, die wanhopen en door wanhoop
aan Gods liefde dreigen onder te gaan „maar ik dan".
Hij zegt dat heel ootmoedig, omdat het enkel genade is.
Hij zegt het heel zeker, omdat het Gods eigen werk is.
En heel hoopvol, omdat hij in zichzelf t bewijs bezit, dat
God niemand verstoot. Aan wien den weg is kwijt geraakt,
en niet weet of hij den weg zal vinden, die ten leven
leidt, zegt hij „ik ben óók een Israëliet". Ik heb ook ge-
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk.
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen. -*a