Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 28 ZONDAG 7 November 1915 4de Jaargang. Predikbeurten. Een belofte en een bede. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 R E D A O T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN: 1—5 regelsƒ0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Gem. Zondag 7 November 1915. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. (Doopsbediening.) Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN. 's avonds 61/, uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Ned. Herv, Zandvoort, v. m Zie, ik kom haastelijk. Openb. 227. En de Geest en de bruid zeggen kom. Openb, 2217. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja ik kom haastelijk. Amen. Ja kom Heer Jezus. Openb. 22:20. Zie, ik kom haastelijk. Het is de verheerlijkte Heiland, die bij herhaling deze heerlijke verzekering aan zijn apostel Johannes geeft. Haastelijk, beteekent hier welhaast, spoedig. Is die belofte uitgekomen Sommigen antwoorden neen, sedert zij uitgesproken werd, zijn bijna negentien eeuwen verloopen, en waar blijft de belofte van zijn toekomst? Een groot deel van de zoo genaamd christelijke wereld leeft dan ook voort, alsof die woorden nooit gesproken waren, of zij spotten er mede, gelijk de tijdgenooten van Noach deden, toen hij hun het naderend oordeel aankondigde. Andere, meer ernstige christenen, zitten met die woorden uit onzen bijbel wel eenigszins verlegen en zouden misschien liever hebben, dat de Heer eenvoudig: „Zie, ik kom' had gezegd, zonder telkens dat haastelijk er bij te voegen. Immers, hoe moeten wij dat „haastelijk" met de uitkomst rijmen Zóó moeilijk is het toch niet en wij behoeven waarlijk den zin der woorden niet te wringen om dat „haastelijk te leeren verstaan, vooral in verband met andere uitspraken uit de H. Schrift. Allereerst bedenken wij, dat God geduldig is omdat Hij eeuwig is en dat er in den hemel een andere tijdreken kunde geldt als bij ons. Wij herinneren ons het woord „duizend jaren zijn in uwe oogen als de dag van gisteren, als hij voorbijgegaan is en als een nachtwaak" (Psalm 90 4). En dan in de tweede plaats moeten wij bedenken dat de gemeente van Christus veel te veel de groote fout heeft begaan van het komen van Christus naar het einde der tijden en der tegenwoordige bedeeling te verschuiven. Zekerlijk, er is een toekomst van Christus aan het einde, die samen valt met het eindoordeel en de eindoverwinning over zonde en dood, maar het komen van Christus houdt daarbij niet op. Indien wij ons het woord van Jezus tot Kajafas her inneren „van nu aan zult gij zien den Zoon des menschen zittende ter rechterhand der kracht Gods en komende op de wolken des' hemels", dan verstaan wij, dat dat komen een gedurig, een onophoudelijk komen is, ten behoeve van zijn gemeente, thans nog onzichtbaar hoewel met kracht, dat eenmaal door een zichtbaar komen in heerlijkheid zal worden bekroond. De Heiland regeert, hij bestuurt, hij oordeeltdie regeering, dat oordeelen gaat voort Zóo wordt hij gezegd te komen. En „haastelijk", spoedig, snelt hij zijn gemeente ter hulpe, wanneer zij belaagd wordt en komt hij ook ten oordeel, niet slechts tegen de vijanden zijner gemeente, maar evenzeer tegen zijn gemeente zelve, wanneer deze door tijden van afval en lauwheid en aardsgezindheid heengaat. Welk een heerlijke, rijke troost ligt er in deze gedachte. Christus is niet ver. maar zeer nabij, troont niet als een onaandoenlijke heerscher ver boven het gewoel dezer wereld, maar leent het oor en houdt de draden der wereldheer- scihappij in handen, lettende ook op de klacht van den mnste zijner discipelen. Zie, ik kom haastelijk. Wat moet nu het antwoord op deze belofte zijn De apostel Johannes zegt het ons in de verzen 17 en 20. „De Geest en de bruid zeggen Kom" De Geest, dat is de Heilige Geest, die in het hart der gtloovigen werkt en bidt en hen leert bidden. De bruid, dat is de gemeente van Christus. Deze beiden dus antwoorden op de belofte van den verheerlijkten Heer„Kom, ja kom Heer Jezus" Zoo moet het zijn, maar zoo is het helaas, veel te weinig. De H. Geest ja, wil niet liever, dan die bede in het hart en op de lippen der discipelen nederleggen en de bruid verlangende maken naar de komst van den Bruidegom, maar de geloovigen zijn vaak zoo aardsch en de bruid gevoelt zich niet als bruid en vergeet dat zij het is. Hoe inniger de gemeenschap der ziel met den Heer is, des te krachtiger zal ook het verlangen naar zijn komst in die ziel wonen hoe meer de bruid zich bruid voelt en in liefde voor den hemelschen Bruidegom ontgloeid is, des te vuriger zal zij naar zijn verschijning uitzien. Er zijn tijden in de geschiedenis der christenheid geweest, dat de bruid met smachtend verlangen het: „Kom, Heer Jezus" bad; het waren vooral die tijden, wanneer de gemeente verdrukt werd en in groote benauwdheid verkeerde. Zoo zijn er in het leven van den christen ook soms tijden, waarin de ziel W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlag en aar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 1