Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 37
ZONDAG 9 Januari 1916
4de Jaargang.
Predikbeurten
In dagen van krankheid.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SA AF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENT1ËN
1—5 regels/'0.55
Elke regel meer,.0 10
Dienstaanbiedingen, 1-5 regels. 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 9 Januari 1916
Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bevestiging van Lidmaten.
(Maandel. extra-collecte voor de kerk
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. LEDEBOER,
Predt. te Amsterdam,
's avonds Geen Dienst.
ook zocht hij den Heere niet
in zijn krankheid, maar de medicijn
meesters. 2 Kron. 16 12.
Van wien wordt dit gezegd Van Asa, den koning van
Juda, een man van wien de kroniekschrijver getuigt, dat hij
deed dat goed en dat recht was in de oogen des Heeren
zijns Gods. Hij nam de afgodsbeelden uit Juda weg en
zeide het volk dat zij den Heere den God hunner vaderen
zoeken en de wet en het gebod doen zouden. Maar of
schoon er ook later nog van hem getuigd wordt, dat het
hart van Asa volkomen was al zijn dagen, vinden wij op
het einde zijns levens enkele verkeerde dingen van hem
opgeteekend. In een strijd tegen Israël maakt hij een ver
bond met den koning van Syrië, in plaats van op den Heer
te vertrouwen en bij Hem hulp te zoeken, die hem vroeger
zoo heerlijk een uitredding had geschonken toen Zerah de
koning der Mooren hem had aangevallen. En toen de profeet
Hanani Asa hierover bestrafte, werd de koning toornig op
den ziener, en zette hem in het gevangenhuis daarbij
onderdrukte hij eenigen uit het volk terzelfder tijd. Drie
jaren later werd Asa krank aan zijn voeten tot op het
hoogste toe was zijn krankheid en dan staat van hem ge
schreven daartoe ook dus evenals in den strijd tegen
Israël zocht hij den Heer niet in zijn krankheid, maar
de medicijnmeesters.
Ziehier een tegenstelling, die niet behoeft te bestaan.
Het zoeken van hulp bij medicijnmeesters voor onszelf of
voor onze geliefden in dagen van krankheid wordt in de
H. Schrift niet verboden Lukas, de geliefde vriend van
Paulus was ook geneesheer maar de tegenstelling tusschen
den Heer en de medicijnmeesters in het geval van Asa
vindt hoogst waarschijnlijk hierin zijn grond, dat die
medicijnmeesters magische tooverformules en heidensche
bezweringen bezigden, zoodat hun hulp en die des Heeren
niet tegelijk kon gezocht worden. Zoo vinden wij het in de
geschiedenis der zending op Groenland met de Angekoks.
de toovenaars en bij de kaffers met de medicijnmannen,
beiden natuurlijke vijanden van God en zijn dienst. Dat
Asa dus hulp bij hen zocht, was een bewijs van ongeloof,
evenals als in den strijd tegen Israël.
Er zijn sommige christenen in onze dagen, die het hulp
zoeken bij geneesheeren en medicijnen zonde achten, daar
zij van den Heer alleen genezing voor het lichaam ver
wachten. Geen dokters, geen medicijnen, is hun leus slechts
in het gebed mag hulp voor den kranke worden gezocht.
Verre zij het van mij te veroordeelen de christenen die
volgens hun geweten meenen aldus te moeten handelen en
waarbij er zijn geestelijk zeer vergevorderden die in
hun leven op wonderbare wijze des Heeren genezende
kracht aan hun lichaam hebben ondervonden, zoodat het
begrijpelijk is dat zij zich ook verder geheel en uitsluitend
in dagen van krankheid aan den „Heer des lichaams
overgeven. Maar verkeerd is het, wanneer van gebedsgenezing
een systeem en voor alle christenen geldende regel gemaakt
wordt. Slechts weinige christenen zijn ver genoeg gevorderd
in geestelijk leven om zich op die wijze voor ziel en lichaam
alleen op den Heer te verlaten. Bovendien is het altijd een
beetje inconsequent, wanneer men wel voedsel tot onder
houd maar geen medicijnen tot genezing van het lichaam
wil gebruiken, wél hulp en raad van familieleden tot ver
pleging, maar niet van medicijnmeesters wil aanvaarden.
God kan toch wel wij zien het aan Mozes en Elia
den mensch ook zonder voedsel een tijdlang in het leven
behouden.
Medicijnmeesters mogen dus bij den kranke worden ge
roepen, hun raad mag worden ingewonnen, van hun hulp
mag dankbaar worden gebruik gemaakt. Ja, met groote
dankbaarheid mogen wij erkennen hoe groote vorderingen
de medische wetenschap in de laatste eeuw gemaakt heeft.
Ach, de hulp die men in de dagen van koning Asa en
veel later nog van medicijnmeesters krijgen kon, was maar
al te vaak uiterst gering. De vrouw uit Jezus dagen, die al
haar leeftocht aan medicijnmeesters had te koste gelegd en
van niemand had kunnen genezen worden, stond waarlijk
niet alleen. Trouwens, zij komt nog altijd voor, want medicijn
meesters, ook de knapste, moeten nooit vergeten dat zij
feilbare menschen zijn die „de wijsheid" niet in pacht
hebben, zich vergissen knnnen en zich ook vaak vergissen,
en dat zij nederig van God wijsheid en raad hebben te
vragen, die alleen wijs is. En helaas, dat vergeten zij maar
al te vaak.
Dat vergeten zij maar al te vaak, maar ook de patiënten
vergeten het en doen gelijk Asa deed. Zij zoeken de
medicijnmeesters, hetgeen geoorloofd en goed is, maar zij
vergeten en verzuimen den Heer te zoeken en Hem te
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk.
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, -mi