's Zondags vRUSTEN'' is vooral niet te verwarren
met den Zondag nVERBEUZELEN".
FEUILLETON.
Voor eiken dag.
Mededeelingen.
den naaste. Als Paulus in den hierboven aangehaalden
tekst de Corinthiërs vermaant altijd overvloedig te zijn in
het werk des Heeren, omdat zij weten dat hun arbeid door
de gemeenschap des Heeren niet ijdel zal zijn, van welk
werk spreekt hij dan Zeker niet enkel van datgene wat
wij meer in het bijzonder het werk des Heeren noemen
de evangelieverkondiging en wat daarmede samenhangt,
maar alle werk, ook de arbeid om het dagelijksch brood,
die in des Heeren naam en kracht en tot zijn eer wordt
verricht, dus biddend en getrouw, elk werk in een woord,
waartoe de Heer ons roept.
Welk een ander licht valt er nu op ons korte, vergankelijke
aardsche leven, op onzen arbeid, op onze lotgevallen, onze
vreugde en smart. Het is niet ijdel, niet zonder beteekenis,
heeft integendeel hooge waarde. Vergeefsche, doellooze,
ijdele, mislukte arbeid is vreeselijk; maar zelfs het aanbieden
van een beker koud water, in Christus naam, aan den
dorstigen discipel is een daad die, naar het eigen woord
van den Heiland, eenmaal zal blijken niet ijdel te zijn
geweest.
Dat is een heerlijker wereld- en levensbeschouwing dan
de pessimistische van den Prediker en van zoovelen
in onze dagen. Het is ook niet de oppervlakkig optimistische,
die het kwaad en de zonde liever niet ziet en er daarom
maar over heen dartelt, maar de gerechtvaardigd optimis
tische, die weet dat de zonde en de dood in Christus
overwonnen zijn.
Deze levensbeschouwing zij ook de onze in leven en in
sterven. Zij zal het zijn, als wij zeiven in Christus zijn.
M. F. v. L.
Verzameld door C. B.
Ik ben soms bang dat ik allerlei dingen verzuim en veel
te weinig doe, maar ondervind altijd, dat God voor alles
zorgt, ook zonder dat ik er aan denk. o, Dat heerlijke
„alles maar overlaten"Tot zielen, die in rustige
overgave leven, zegt God dikwijls (zooals tot de heilige
Katharina van Siëna) „denk gij maar voor mij, dan zal ik
wel voor u denken." Spurgeon.
Ik heb lang gemeend dat het niet ging liefdadigheid te
betoonen, zonder een weinig voorzichtig te zijn. Maar 't
is mij gebleken, dat de meeste onbedachtzaamheden, waar
aan ik op dit terrein mij schuldig maakte, juist een tegen
overgestelde oorzaak hadden. En ik ben er nu toe ge
komen te zeggeno, wat zou ik voorzichtig zijn, als ik
recht liefderijk was! Vinet.
Toen ik eens een voordracht gehouden had over de
vraag: is er een leven na den dood? zei een mijner
vrienden, dat ik nu ook eens een lezing moest houden
over de vraagis er een leven vóór den dood Dat klinkt
paradoxaal.
Maar er zijn velen, die het laatste voor het eerste ver
geten, en van het ééne even weinig weten als van het
andere. Müller.
Hoe kan nu een babbelaar zijn ziel leggen in elk woord,
dat hij spreekt? Hij stoot de woorden uit, evenals een
boom zijn doode bladeren laat vallen, en vergeet ze zoodra
hij ze gezegd heeft. Wij zijn zoo gewend aan de ijdelheid
onzer woorden, dat wat wij zeggen ons niet meer heilig is.
Wagner.
Wie veel weet, wil ook wijs schijnen en heeten en er
is zooveel, waarvan de kennis onnuttig is voor het waar
achtige leven des geestes. De beste les, die ik u geven
kan, blijft altijd dezeLeer God steeds beter kennen, en
in Zijn licht uzelf. Thomas a Kempis.
Iemand maakte een afbeelding van Alexander den Groote,
die een lidteeken op zijn aangezicht had, zóó dat de af
gebeelde met den vinger, dien hij als toevallig tegen het
voorhoofd hield, dat lidteeken bedekte. Zoo doet God met
uwe gebreken. Indien gij die gebreken in Zijn kracht over
geeft, zorgt Hij, dat ze niet in 't oog vallen. N. N.
Laat ons de schuld onzer afleidingen niet werpen op
onze omgeving; de groote afleiding zit binnen in ons. De
vroomste omgeving is niet voldoende om ons te bekeeren
en de snoodste behoeft ons niet te verderven, want al wat
uit God geboren is, overwint de wereld. Goethe.
Zandvoort
Zondagavond 30 Jan. zal de Heer Korff, zendeling van
de Ned. Vereeniging voor Israël te Amsterdam, mededee
lingen doen over den arbeid dier vereeniging, wier doel is:
Israël tot Christus te brengen en de Christenen op Israël
te wijzen.
Het belooft een zeer belangrijke avond te zijn. De ge
meente zal in de gelegenheid wezen een blik te slaan in
het zendingswerk onder de Joden, dat nog maar al te stief
moederlijk wordt behandeld en toch zeker niet minder
onze belangstelling en liefde vraagt dan de zending onder
Heidenen en Rooinschen. Hoe zal men echter belangstelling
Woorden van den Heer Jezus buiten
het N. Testament.
Wanneer Paulus, op zijn reis naar Jeruzalem,
de ouderlingen van Efeze te Milete bij zich
laat komen, voegt hij hun ook dit woord toe
„Ik heb u in alles getoond, dat men alzoo
arbeidende, de zwakken moet opnemen en
gedenken aan de woorden des Heeren Jezus,
dat hij gezegd heeft: het is zaliger te geven
dan te ontvangen (Hand. 2035).
Het is bekend, dat dit woord niet in onze
evangeliën voorkomt. Paulus had het waar
schijnlijk van een der apostelen vernomen
trouwens in dien tijd waren onze evangeliën
nog niet geschreven. Behalve dit woord nu,
zijn ons door de kerkvaders eenige zoogenaamde
apocriefe woorden van den Heiland bewaard,
waarvan de meeste zeker niet door Hem ge
sproken zullen zijn, een enkel misschien.
Zie hier de belangrijkste
le. In een oud handschrift van het N. Tes
tament, den zoogenaamden Codex Bezae, te
Cambridge bewaard, komen achter Lukas 6 5
de Zoon des Menschen is een Heer, ook van
den sabbat -- deze woorden voor:
„Op dienzelfden dag, ziende een mensch
werkende op den sabbat, zeide Jezus: „O mensch.
indien gij waarlijk weet wat gij doet, zijt gij
gezegendmaar indien gij het niet weet, zijt
gij vervloekt en een overtreder der wet."
De bedoeling is blijkbaar dezeindien uw
werk uit het geloof is, doet gij goedanders
doet gij zonde. Men vergelijke wat Paulus zegt
over het eten der dingen die den afgoden ge
offerd zijn (I Cor. 8 1).
2e. „Betoont uzelven beproefde geldwisse
laren" Dit zoogenaamde woord van Jezus vinden
wij bij den kerkvader Epifanius.
3e. Hij die dicht bij mij is, is dicht bij het
vuurhij die ver van mij is, is ver van het
koninkrijk (bij Origenes).
4e. Houdt het vleesch rein en het zegel
onbevlekt (bij Clemens Romanus).
5e. Voor de zieken ben ik ziek geweest en
voor de hongerigen heb ik honger geleden en
voor de dorstigen heb ik dorst geleden (bij
Origenes).
6e. In hetgeen ik u zal vinden, daarin zal
ik u oordeelen (bij Justinus Martyr).
7e. Wees nooit vroolijk, tenzij wanneer gij
in liefde een broeder aanziet (bij Hieronymus).
Een mohammedaansche legende zegt: Jezus
de zoon van Maria zeideHij die rijk wil
worden, is gelijk aan een man die zeewater
drinkt; hoe meer hij drinkt, des te dorstiger
wordt hij, en hij houdt niet op met drinken
totdat hij omkomt.
M. F. v. L.