Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 42 ZONDAG 13 Februari 1916 4de Jaargang, Predikbeurten Voorbede en Middelaarschap. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 R E ID A. O T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENT1ËN 1—5 regels/"0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels r 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 13 Februari 1916 Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. (Doopsbediening.) Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN. 's avonds 61/» uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Ik zocht nu een man uit hen die den muur mocht toemuren en voor mijn aangezicht in de bres staan voor het land, op dat Ik het niet mocht verder ven; maar ik vond niemand. Ezechiël 22 30. Hoe onmetelijk is de afstand tusschen God en den mensch is er gemeenschap mogelijk Hoe hoog, hoe ge heimzinnig is zijn bestuur; heeft de nietige mensch iets daarmede te doen Het antwoord schijnt ontkennend te moeten luiden en is het Gode zij dank, toch niet. De weg is het gebed. Een bijzondere vorm van gebed is de voorbede. Helaas, wij weten nog te weinig wat bidden, maar veel te weinig wat voorbede is. Voorbede is middelaarschap, zich uitende in woorden en in daden, in een zich geven voor anderen, f Onze tekst wijst op een diep treurigen tijd in Juda. Het volk was zoo ver afgeweken, dat het oordeel Gods onver mijdelijk komen moest. Het had lang gedreigd, maar eindelijk moet de profeet het als zeer aanslaande aankondigen. Waarom wacht God zoo lang, eer Hij zijn oordeelen zendt op de aarde, en waarom worden de aangekondigde oordeelen soms nog weer afgewend De eerste oorzaak ligt in de barmhartigheid Gods, die geen lust heeft in den dood des zondaars en wacht of de zondaar zich zal bekeeren en het oordeel onnoodig maken, de tweede vaak daarin, dat er hier of daar een voorbidder is gevonden God zoekt zulke voorbidders. Aandoenlijk klinkt het hier „Ik zocht een man uit henmaar Ik vond niemand." Ja er waren nog profeten die baden, Ezechiël zelf en Jeremia, maar onder het volk was er geen enkele bidder meer en eindelijk moet ook de profeet zelf het hooren „gij dan bid niet meer voor dit volk." De tijd van genade was voorbij, het volk was rijp voor het oordeel, dat onherroepelijk over land en volk komen zou. In de Schrift vinden wij verscheidene vooibeelden van voorbede en middelaarschap, van tusschentreden bij God voor anderen. Wij denken aan Abraham die voor Sodom bidt, aan Mozes die herhaaldelijk voor zijn zondige volk pleit, aan Aaron die met het wierookvat, als zinnebeeld des gebeds, tusschen de dooden en levenden staat, wanneer de plaag onder het volk is uitgebroken (Num. 16 47), aan Job, die voor zijn zonen en vrienden bidt, opdat G d hun de zonden vergeve (Job 1 5 en 42 8), aan Ezra, Nehemia en Daniël, die de ongerechtigheden van hun volk belijden aan Stefanus, die voor zijn moordenaren smeekt „Heer reken hun deze zonde niet toe Ook in de geschiedenis vinden wij zulke voorbeelden. Wij denken aan Jan van Schaffelaar, die voor zijn vrienden het leven geeft, aan Willem I die stervende de aandoenlijke smeekbede opzendt: „Mijn God, ontferm u over mij en over mijn arme volk!" Die voorbede schort het oordeel op, als in de dagen van Noach en Jeremia, en zij wendt het oordeel af. Jn onzen tekst lezen wij „Ik vond niemand". Had de Heer dus ieamnd gevonden, dan ware het Hem mogelijk geweest het land te sparen. Het heerlijkste en grootste voorbeeld van voorbede en middelaarschap is Christus zelf. Hij is de Middelaar bij uitnemendheid. God zocht een man en Hij vond hem, uit de menschenkinderen en toch Zijn eigen Zoon. Hij stond in de bres, Hij streed daar en Hij stierf daar. In Gethsemane was Hij in zwaren zielenstrijd in het gebed, en zijn gebed voor de zijnen werd een zelfovergave tot den dood. Toen was het land gered. Jehova, de Heilige behoeft het nu niet te verderven. Hij kan, naar het diepzinnig woord van Paulus, rechtvaardig zijn en toch den zondaar rechtvaar digen vrijspreken die in Jezus gelooft. (Rom. 3 25, 26). Die voorbede van Christus, dat middelaarschap is eeuwig. Hij heeft een eeuwige verzoening aangebracht, „alzoo Hij altijd leeft om voor hen te bidden" (Hebr. 7 25). Op aarde bad Hij voor de zijnen (Joh. 17), voor zijn discipelen, voor zijn vijanden zelfs, aan het kruis. In den hemel zet Hij dat hoogepriesterlijk bidden voort, dat is Hij brengt den zijnen een voortdurende verzoening aan en maakt hun de geestelijke gaven deelachtig die Hij door zijn middelaarschap verworven heeft. Is dit alles zoo, laat ons dan onszelven ernstig afvragen allereerst of wij reeds door Christus' middelaarschap vrede gevonden hebben. Wij weten, voor zoover wij de Schrift kennen en gelooven en geen vreemdeling zijn in ons eigen hart, dat wij zondaren zijn, die het oordeel Gods waardig zijn, ja, reeds geoordeeld zijn. Dat wij dus Christus den Heer als Middelaar noodig hebben, daar er geen ander is. Dat Hij zelf ons van God tot Middelaar en Verlosser is gegeven. W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk. aHg- Speciale inrichting voor bet stoomen van Dokons, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1