Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 45
ZONDAG 5 Maart 1916
4de Jaargang,
Predikbeurten.
V erhinderingen.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsƒ0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels - 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 5 Maart 1916.
Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
(Doopsbediening.)
Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN,
'savonds ó1/» uur: de Heer K. KOOPMAN.
Niet kunnende tot Hem ge
naken, overmits de schare.
Mark. 2 4.
Een greaakte wordt, zoo lezen wij in ons teksthoofdstuk,
door vier mannen gedragen, tot Jezus gebracht, opdat deze
hem zou genezen. Maar zoo talrijk is de schare die toe
gestroomd is om den Heer te hooren, dat zij nergens door
kunnen en eindelijk genoodzaakt zijn op het platte dak te
klimmen en den kranke op zijn beddeke voor de voeten
van Jezus neder te laten.
Niet kunnende tot Hem genaken, over: ts de schare
Is dat de eenige gelegenheid waarbij dit gf gd kon worden?
Helaas neen.
Er zijn kringen, waar het zeer moeil is tot Jezus te
genaken. Voor menschen die een chri. lijke opvoeding
hebben genoten en in een christelijke o eving zijn op
gegroeid, is het bijna niet te begrijpen hoe ilkomen buiten
Christus men in sommige kringen leeft en hoe moeilijk het
voor iemand uit zulke kringen is om iets van Jezus te
hooren of tot Hem te genaken.
Ik denk aan de wereldsche, ongeloovige, onverschillige
kringen, waar God en zijn dienst absoluut buitengesloten
is, waar de bijbel nooit wordt opengeslagen, de kerk nooit
wordt bezocht, de gesprekken nooit een hooger onderwerp
aanroeren en de gedachtengang zich uitsluitend bepaalt tot
het: hoe zullen wij geld verdienen, wat zullen wij eten,
hoe zullen wij ons amuseeren. „Aan godsdienst wordt
daar niet gedaan", zooals men pleegt te zeggen. Kan uit
zulk een kring gemakkelijk iemand tot Jezus genaken
Ik denk aan sommige kringen, waar de aard der studie
of der bezigheden het naderen tot Jezus reeds moeilijk
schijnt te maken. Zeldzaam treft men geloovigen aan onder
onze leeraren, geneesheeren, officieren-
Komt de Heiland daar aankloppen, er is nergens toegang
voor Hem. Komt er ontwaken bij een ziel uit een van die
kringen, overal ontmoet zij tegenstand, hier bij familieleden,
daar bij gewoonten, bezigheden, aard van studie, enz. Het
is een roeien tegen den stroom. Bij jonge menschen uit
zulke kringen die misschien in den tijd van hun belijdenis
men moet toch „aangenomen" worden eer men „uitgaat"
diepere indrukken hebben ontvangen, worden deze ach
zoo spoedig door de „schare" die hen omringt weder weg
gerukt.
Is het wonder, als men nooit van Jezus hoort of leest
of aan Hem denkt, dat men niet tot bekeering komt Het
tegendeel zou veeleer een wonder zijn. Ja, de ziel van den
mensch is wel van nature christin gelijk de kerkvader
Tertullianus zoo schoon gezegd heeft, maar bij talloos velen
heeft die ziel haar hooge afkomst en heerlijke bestemming
vergeten en verloren.
Nog veel erger is het, als die scharen die den zondaar
verhinderen om tot Jezus te komen, kerkelijke kringen zijn.
Ik denk aan Rome, dat den toegang tot Jezus door talloos
vele instellingen, priesters, heiligen, geboden en verboden
versperd heeft. Reeds in de dagen der Hervorming drukte
de vrome keurvorst van Saksen het aardig op deze wijze
uit„Luther heeft een massa kamerheeren en bedienden
weggejaagd, die ons den toegang tot den Koning der
Koningen versperden." De ziel die in de roomsche kerk
tot Jezus wil komen, wordt naar Maria, de heiligen en de
kerk gezonden, maar Jezus vindt zij niet.
Ik denk aan het modernisme in de kerk. Hoevele ge
meenten zijn er niet, ook in ons vaderland, waar Zondag
aan Zondag stelselmatig de zielen van Jezus worden ver
wijderd gehouden.
Ik denk aan de doode orthodoxie, het dogmatisme. In
ons tekstverhaal hoorden wel deze scharen naar Jezus en
toch waren zij, hoewel niet moedwillig, een verhindering
voor den armen geraakte om tot den Heer te komen. Zoo
kan het nog heden ten dage gaan. Zoo gaat het helaas
vaak. Een bekrompen prediking, bekrompen, enge toehoor
ders, een enge predestinatieleer inplaats van een ruim
Evangelie, dat alles verhindert, hoe orthodox men ook
meent te zijn, de ziel om tot Jezus te genaken. Vaak zijn
zoogenaamde geloovigen met hun stelsels van bevindingen
en met den emmer koud water dien zij op het ontwakend
geloof van jongeren werpen, grooter belemmering, dan
ongeloovigen.
Ik denk aan het overdreven puritanisme, aan het christe
lijk leven dat zoo streng en stijf wordt voorgesteld, dat het
als een adem des doods en als een kille nachtvorst op de
jonge plantjes des geloofs werkt. Jezus wordt afschrikwek
kend voorgespiegeld en het christelijk leven als een ge
vangenis met dwangarbeid en zonder zon.
Hoeveel wordt op die wijze bedorven en hoezeer moeten
wij waken dat wij zeiven niet zulke „scharen" zijn, die
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHER1J
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk.
B«r Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen. -«g