Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 46 ZONDAG 12 Maart 1916 4de Jaargang, Predikbeurten. Verstandelijk liefhebben? DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 RED A P. T T E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENF IT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENT1ËN 1—5 regels f 0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 12 Maart 1916. Zandvoort, v. m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING J.Hzn. em. pred. te Haarlem. Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds. P. BLAAUW, Directeur v/h Diaconessenhuis. 'savonds 6l/2 uur: De Heer K. KOOPMAN. En Jezus zeide tot hem: gij zult liefhebben den Heer uwen God met geheel uw ver stand. Matth. 22 37a en c. Staan er niet twee wonderlijke dingen in dien eisch van Jezus „gij zult uwen God liefhebben met geheel uw ver stand" Iemand lief te hebben, of iets lief te hebben, is levenseisch van ons geestes-wezen, evenals ademhalen het is van ons lichamelijk wezen. Maar dat die „iemand" dien we liefhebben God is, zelfs volgens „het groote gebod" God moét zijn, is dat niet wonderlijk? En dan het tweede verwonderlijke. Dat we „iemand" liefhebben is een vanzelfsheid. Maar liefde is toch nooit verstands-uiting of verstands-functie. Toch vraagt Jezus dat ge God zult liefhebben „met geheel uw verstand". Is dat niet wonderlijk liet beste in den mensch vraagt naar God, schreit naar God. Omdat God Zichzelve ten voorbeeld nam bij 's menschen schepping, zit het navolgen den mensch in het bloed en gaat zijn diepst verlangen uit naar navolgen, zoeken en vinden van God, die zijn voorbeeld is, en Wiens beeld hij dus draagt. Als onze ziel stil is in ons, dan speurt zij God. Als zij luistert, en het zwijgen kent, dan weet zij van God. Maar uit zichzelve komt de speurende, de wetende nooit er toe, dat zij dit bereikt: „gij zult God liefhebben" Hoe zou het ook kunnen Denk eens aan God, en denk eens aan uzelve Dan verdwijnt de vrijmoedigheid om de armen uit te strekken tot God „ik heb U lief". Dan slinkt zelfs aarzelende vrijmoedigheid weg in beschaamd zwijgen. Denk eens aan God. Wanneer ik het beste van Hem zeg, dat ik van Hem weet, zeg ik het beste als een kind dat stamelt. Wanneer ik het grootste van Hem uitspreek, dat ik van Hem denken kan, ben ik als iemand die de zee wil bevatten in een schelp die aan het strand ligt. Toch stamel ik die kinderlijke woorden. Want in dat gebrekkig woord, ligt de profetie der volle rijke taal. Toch raap ik die schelp op, en luister. Want als ik haar aan mijn oor houd, hoor ik de zee, waaruit zij gekomen is. Zoo weet ik ook van God. Hij is een verterend vuur, bij Wien geen plaats is voor zonde. Hij is een zon en schild, ovêr alles wat bestaat. One hart heeft venr Hem ge°-n Met heelal heeft voor Hem geen raadselen. Eer de wereld was, stond de troon Zijner heerlijkheid in ontoegankelijk licht. Toch kent Hij ieder mensch, al is ons leven slechts een handbreedte in de eindelooze eeuwigheid. En denk nu eens aan uzelve. 't Is alsof wij alles niet zijn, wat God wel is. En alsof wij alles wél zijn, wat God niet is. Wordt niet een raadsel het groot gebod „gij zult liefhebben den Heer uwen God" Wordt niet hooger dan de sterren en verder dan de hemel, dat heele gewone woord „gij zult God liefhebben" Liefde, vraagt Jezus. Niet verre aanbidding, vage vereering. Maar wat in alle liefde is als 't meest onmiddellijke gemeenschap, eenheid, vertrouwen. Is dat mogelijk tusschen ons en God Wanneer ik enkel maar zeg ja, dat is mogelijk, dan zeg ik 't veel te armoedig en gebrekkig Want dat ja, het is mogelijk, dat wij God liefhebben, wijst heen naar een wonder. Dit wonder, dat God is gekomen tot ons, die toch wel heel weinig aantrekkelijks, heel weinig om lief te hebben voor Hem moeten bezitten. Wij met onze zonde en kleinheid, met onze ellende en beperktheid konden dat „gij zult God liefhebben" niet bereiken. Toen is God ge komen tot ons. En dat komen was zeggen tot ons ik heb u lief. Ge weet hoe God dat gezegd heeft. Met het woord Zijner liefde, en met de daad Zijner liefde. Met het woord Zijner liefde, dat is vleesch geworden als onzer één. Met de daad Zijner liefde, die zichtbaar werd in Zijnen Zoon. Zoo is het onbereikbare vlak bij gekomen. Zoo is, wat buiten de macht stond van den zondigen mensch, geworden de kracht en de heerlijkheid van ons leven. Immers ock van het uwe Dat kan, omdat Jezus ons heeft laten zien, wat dat is God liefhebben. Heel zijn leven, en eindelijk zijn sterven, is nooit-gestoorde vervulling van het groot gebod „gij zult God liefhebben". Hij heeft het gebod der liefde, waar alles aan hangt, dat alles omvat, volkomen volbracht. Dat is onze redding. Dat is ons heil. Want in al dat machtig betoon van volmaakte, schaduwlooze liefde, geeft Hij zich voor ons. Hij opent den weg der genade. Elk hart dat onrustig is zonder Hem, vindt rust wanneer het Christus vindt. Elk menschenkind, dat zondebewust vrede wil, vindt vrede wanneer het Christus vindt. Maar is nu niet wonderlijk, dat Jezus vraagt om God lief te hebben „met geheel uw verstand" 't Bekende woord van den wijsgeer „ik ben met het hoofd een heiden, maar met het hart een christen", is in de praktijk des levens een onmogelijkheid. Maar nog veel onmogelijker zou het om- W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberspeljjk. hc Speciale inrichting voor bet stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1