Voor eiken dag-
Mededeeiingen.
Uit de Gemeente.
Leestafel-
Verzameld door C. B.
Van veel menschen kan men wel zeggen, dat zij door het
Christendom zijn beschenen, maar niet dat zij er door
worden verlicht.
E.
Het verdriet, dat ons in dit leven overkomt, moeten wij
schatten niet naar hetgeen 't op zichzelf is, maar naar de
uitwerking, die het heeft; de koperen ketenen, waaronder
Manasse zwoegde, hebben hem ongetwijfeld meer goed
gedaan dan de gouden ketenen, waarmee hij zich vroeger
tooide.
Beets.
Een jong mensch moet zijn eigen godsdienst hebben, niet
dien van zijn grootmoeder of van zijn tante.
Drummond.
Het volgen van Jezus is geen zaak van oogenblikkelijke
aandoeninghet bestaat in volkomen overgave aan Hem en
zijn lelcHng. Wie- Jezus wil volgen, moet ook het kruis
willen dragen; moet ook zichzelf verliezen; moet alles
voor Hem over hebben, en dat is geen vrucht van gevoels-
aandoening, maar van een ontzaglijk ernstigen strijd
M. Sjoers.
De dood is veel verschrikkelijker voor de levenden, dan
voor de stervenden.
Fairbairn.
Willen wij slechts hen liefhebben, aan wie niets te
dragen valt, dan moeten wij er ten laatste toe komen om
niemand meer lief te hebben dan ons zeiven. En wie zal
ons dan beminnen? Dat het juist omgekeerd zij! Laat ons
allen verdragen, behalve ons zeiven!
Van Andel.
Tallooze malen is 't mij in mijn leven gegaan als een
slaapwandelaar, die, als door een onzichtbare hand geleid,
veilig wandelt op paden, zóó gevaarlijk, dat hij ze met
open oogen nooit zou hebben durven betreden.
Hilty.
Zandvoort
Ingekomen is met attestatie uit Haarlem Anna Hendrika
Kuipers.
De extra-collecte Zondag 27 Febr. voor de kerk ge
houden, bedroeg f 11.45.
Ds. P. M. houdt n.s. Maandagavond, inplaats van tusschen
7 en 9 van kwart vóór 7 tot kwart vóór 8 spreekuur.
Openbare Evangelisatie-Samenkomst op Dinsdag 14 Maart,
's avonds 8 uur in „Ons Huis". Sprekers: de Hr. en Mevr.
Weber, met medewerking der Zangvereeniging „God is
mijn Lied. Toegang vrij.
Correspondentie. Aan schrijver of schrijfster van brief,
poststempel Arnhem. Anonym geschrijf gaat bij mij altijd
direct in het vuur. P. M.
Het jaarfeest der Jong.Ver. is uitgesteld.
Zondagsschool. Onderwerp over a.s. ZondagMatth. 21
1—22.
Burgerlijke Stand van Zandvoort.
3-10 Maart 1916.
Geboren Willem, zoon van C. Keur en A. Drayer.
Jobje, dochter van Th. A. Loos en J. Koper.
Overleden P. Drommel, 45 jr.
Burgerlijke Stand van Bloemendaal.
Geboren: Anna Cornelia, dochter van H. B. Bonarius en
J. M. Haaks.
Overleden: M. Proeski 79 j.
J. J. Schols 67 j.
D. van Zelf 76 j.
J. Th. de Jong. 54 j.
H. Kroon 61 j.
W. Wijkhuise 74 j.
Zandvoort.
vr -- -
Namen der gedoopte kinderen op Zondag
5 Maart 1916.
jan, zoon van Jan Paap en Jansje Paap.
Willem volkert, zoon van Willem Volkert van Petegem
en Elisabeth Louisa Johanna Loos.
jacob, zoon van Jacob Kraaijenoord en Cornelia van Duijn.
alida maria, dochter van Arte Molenaar en Aaltje Loos.
alida Cornelia, dochter van Arie Molenaar en Alida Koning.
maartje, dochter van Dirk Molenaar en Aagtje Paap.
Naar de fransche loopgraven en de verwoeste streken achter de
gevechtslinie; door F. J. Krop, Hervormd predikant te Rotterdam.
Ie 10e duizendtal. Rotterdam J. M. Bredee, imp. oct. 24 blz.
met 8 illustraties en drie fac.-simile's.
Een aardig boekje, waarin de schrijver op levendige wijze zijn
uitstapje beschrijft, in October van het vorige jaar naar de fransche
loopgraven ondernomen. De schrijver verloochent zijn fransche en
anti-papistische sympathieën niet. In Londen maakte hij kennis met
den heer J A. Kensit, zoon van den bekenden John Kensit, die
indertijd zoo lang en vurig streed tegen de fatale beweging, die de
engelsche staatskerk weder zachtjes aan in de armen van Rome
terug wilde voeren. De bevolking van Parijs trof hem door haar
waardige houding, haar kalmte, haar ingetogenheid Het bleek hein.
na ernstig onderzoek, dat de klacht eenigen tijd geleden* door de
roomsche bladen ook hier verspreid dat de „vrome" soldaten in de
hospitalen van het anti-clericale Frankrijk zóó ontzettend veel om
hun overtuiging te lijden hadden van de zijde der „Jacobijnen", dat
de regeering tusschenbeide had moeten treden, volkomen ongegrond
was. De regeering is strikt neutraal op het punt van godsdienst
en wil niet dat iemand, hij zij roomsch of protestant, geloovige of
vrijdenker bemoeilijkt worde of lastig gevallen. Daaraan wordt streng
de hand gehouden, zóó, dat in een ministerieel schrijven van Oct.
1914 het optreden van roomsche priesters ernstig wordt gelaakt, die zich
niet ontzien hadden de sacramenten te willen opdringen aan stervende
protestaiiten en mohammedanen terwijl in datzelfde schrijven nog
gezinspeeld wordt op de menigvuldige medaljes en scapulieren,
waarmede men ook dezulke, die ze absoluut niet begeerden, lastig
viel. Ook zelfs na hun dood werden de arnre ketters soms nog niet
met rust gelaten. Een der fransche bladen (20 Dec. 15) verhaaltvan
een protestant dien de pastoor niet naast de andere soldaten begraven
wilde zien, vooral niet in dezelfde houding. De kameraden van den
overledene riepen echter den fanatieken priester tot de orde, waar de
offieren een voorzichtig stilzwijgen hadden bewaard.!
Treffend zijn de uittreksels van brieven die de schrijver ons mede
deelt. van fransche protestantsche soldaten aan het front, aan het
uitnemende werkje van Prof R. ontleend Avec nos fils sous la
mitraille". Een paar daarvan wil ik hier wedergeven:
Een ontwikkelde jonge man schrijft: „ik heb in een mijner laatste
brieven gezegd, dat wij een serie lezingen waren begonnen door den
arbeid onderbroken; maar gisteren heb ik als gevolg eener discussie,
een 2e. 3e en 4e lezing moeten houden: over het geweten, over het
protestantisme, over Christus en over God en den oorlog. Op aller
verzoek moet ik dat laatste onderwerp nog eens behandelen. Ge