Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 50
ZONDAG 9 April 1916
4de Jaargang,
Predikbeurten
Onmacht
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
REDACTIE*
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
1—5 regelsf0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 9 April 1916
Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds. B. GIJZEL,
Predt. te Rhenen.
(Doopsbediening).
Anderen heeft hij verlost, hij
kan zichzelven niet verlossen.
Mattheus 27 vs. 42a.
Omdat Christus op Golgotha de heilige is, koelt de spotternij,
die de slagschaduw van het heilige is in deze wereld, al
haar woede aan Hem; is Hij het mikpunt van aller schimp.
Het volk loopt Zijn kruis voorbij, sarrende: ha! tempel-
afbreker en in-drie-dagen-weer-opbouwer, kom af van het
kruis
De soldaten, die de wacht houden bij de drie kruisen,
drinken met den wrangen edik, dien zij bij zich hebben om
hun dorst te verslaan, den Nazarener toe, treiterende in
dien gij de koning der Joden zijt, zoo verlos uzelven
En de eene moordenaar, wien de pijn belet vele woorden
te gebruiken, plooit zijn blauwe lippen nog tot een trek
van diepe verachting hoonende verlos uzelven en ons
Maar den bittersten spot heeft de Heiland op Golgotha
te verduren gehad van Israel's Overpriesters en Oudsten.
Dezen richten zich niet tot den gekruisigde zij hebben het
alleen over hem. De grievende woorden, aan zijn adres,
spreken ze tot elkander, maar zóó luid, dat ook Hij ze hooren
kan. Zij zeggen niet „gijmaar, met een verachtelijk gebaar
in de richting van het middelste kruis „hij". „Anderen
heeft hij verlost, hij kan zichzelven niet verlossen
Geheel tégen hun bedoeling, huldigen de spotters met
hun smalende woorden den Heer en geven zij der waar
heid getuigenis. Dat moeten zij, ondanks zichzelven, toch
erkennen „Anderen heeft Hij verlost". Ontelbaar is de
schare der door Hem verlosten. Niemand, die tot Hem
kwam, heeft Hij uitgeworpen. Allen, die Hem aanriepen
in nood en dood, vonden Zijn gunst oneindig groot.
De spotters op Golgotha spreken van die verlossing, aan
anderen aangebracht, alléén om den Verlosser des te dieper
te krenken. Daarom voegen zij er aan toe: „Hij kan zich
zelven niet verlossen". Zij bedoelen medicynmeester, genees
uzelven Maar dat kunt gij nietEen paar spijkers houden
den wonderdoener van weleer vastonmacht, onmacht
En ongenade. Want als God hem wel wilde, zou Hij hem
althans verlossen
Wat heeft de Heiland op deze tergende taal geantwoord
Niets. Hij zwijgt. Door te zwijgen stemt Hij toe dat de
spotters volkomen gelijk hebben. Hij hééft anderen verlost.
Daar valt niets tegen in te brengen. En even onweder-
sprekelijk is het dat Hij zichzelven niet verlossen kan. Zoo
waarachtig als Hij anderen verlost heeft, zoo waarachtig
kan Hij het zichzelven niet doen. Door altijd anderen te
helpen, heeft Hij het geheel verleerd om zichzelven te helpen.
Door altijd aan anderen te denken, denkt hij er zelfs
niet meer aan om ook maar één oogenblik aan zichzèlven
te denken. Hij kan zichzelven niet verloochenen. Hij khn
niet zeggen „mijn wil geschiede Omdat Hij is, die Hij
is, kan Hij enkel bidden „niet mijn wil, uw wil, de uwe,
Vader! alléén".
Anderen hééft Hij verlost Maar dat is Hem niet genoeg.
Er zijn nog millioenen „anderen" die nog verlost moeten
worden. En nu Hij kiezen moet tusschen het behoud van
zichzelven én het behoud van die millioenen anderen, blijft
Hij zichzelf volmaakt getrouw en zegt „anderen". Niet de
spijkers hielden Hem vast. Zijn Heilands-Iiefde heeft Hem
onlosmakelijk aan het kruis geklonken. Hij kan zichzelven
niet verlossen. Hij kan het niet eens willen.
Blinden, die gij zijt, gij die met dit niet-kunnen als met
zwakheid spotIs het niet belachelijk er de rots een verwijt
van te maken dat zij zóó vast staat Is het niet iets voor
een krankzinnige om de rots, die zich rustig beuken Iaat
door de woedende golven en het geweld der orkanen met
majesteit trotseert, te gaan uitjouwen „ook een mooie rots 1
een rots, die niet eens vallen kan"
Christus is een rots. De Rots der eeuwen. Tegen het
graniet Zijner ontfermingen stooten zich alle verzoekingen
en aanvechtingen te pletter. Hij houdt het uit tegen alle
vijandschap en tegen alle pijn en tegen alle angsten en
tegen alle bedreigingen en tegen iedere beleediging en tegen
elke spotternij. Hij houdt het uit ten einde toe.
Anderen heeft Hij verlost. Dat had Hij niet gekund als
Hij zichzelven had kunnen verlossen. Hij kan zichzelven
niet verlossen. Daarom kon Hij anderen verlossen. En dat
kan Hij nog.
Voor Zijn niet afkomen van het kruis brenge ons hart
den Zaligmaker van zondaren lof en dank. Maar geen
woorden van lof en dank zijn de hulde, die Hij vraagt en
aanvaardt. Dit is het wat Hij van ons verlangtdat wij
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft allo soorten Dames- en Heeren-Garrierobe ving en onberispelijk.
«ar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen, -aaa