Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 52 ZONDAG 23 April 1916 4de Jaargang. Predikbeurten. De Levende. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 REDACTIE' G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr Dr M F. VAN LENNEP - Aerdenhout J A VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIËN: 1—5 regelsf 0.55 Elke regel meer010 Dienstaanbiedingen, 1 5 regels - 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Beide Paaschdagen. Zandvoort, le Paaschdag, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. 2e Paaschdag, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Bloemendaal, le Paaschdag, v.m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING, J.Hz. Em. Predt. te Haarlem. 2e Paaschdag, de heer K. KOOPMAN. Wat zoekt gij den Levende bij de dooden? Luc. 24 5b. Streng en zonder omwegen deelt „de man in blinkende kleederenin de vraag die hier boven staat, de menschen- wereld in tweeën. Hij verdeelt ze in levenden en dooden. Wie zijn de levenden? Dat zijn zij, die nog niet tot de dooden behooren. Wie zijn de dooden? Dat zijn zij, die eerst levend waren. Inderdaad, wel heel nuchtere en gewone werkelijkheid. Maar, gelijk meer gewoons en nuchters, bron van dagelijksche bitterheid en ellende. O, als dat er eens niet was, die deeling, die onverbiddelijke scheuring in levenden en dooden, dan zou heel de wereld anders zijn. Dat de dood er is, is geen natuurnoodwendigheid Maar de krenking van alle levensverlangen, de breuk van alle heerlijkheid, het bankroet van alle menschen-sterkte. Er is wel ijzige waarheid, maar geen droppel troost in de onontkoombare gewisheid, dat al wat geboren wordt moet sterven, en al wat ontluikt vergaat. *t Ijzige van die waarheid doorhuivert ons, als de groote Verdeeler der menschheid öök in ons huis, in onzen kring verdeelen gaat: levenden èn dooden. Hebt ge de komst gezien van dien grooten verwoester, die breekt zonder er barmen, en vernielt zonder genade? Als hij rondwaart om ons leven, en inklimt in ons huis, dan haten we het gewel dige van zijn vijandschap. En wij zeggen: gij grootste heerscher, hoe vol onnatuur is uw bestaan, hoe donker is uw wezen. Dan zien we het ontzettende in het gewone der deeling: levenden en dooden. Zoo is 't ook gezegd en gezien door de menschen, tot wie op Paaschmorgen de vraag komt: „wat zoekt gij den Levende bij de dooden?'' Die vrouwen waren zeer vroeg in den morgen met haar specerijen naar Jezus' graf gegaan, om Hem te balsemen. Dat was het eenige wat ze doen konden voor Hem, die alles voor haar was geweest. Alles. Zoodat toen Jezus stierf, niet alleen Jezus stierf. Maar ook al de hoop en blijdschap van Zijn vrienden. Wat moet Maria van Bethanië beginnen zonder Jezus? Wat moet Maria Magdalena beginnen zonder Jezus? Wat moeten Martha en Johanna beginnen zonder Jezus? Ik noemde alleen die enkele vrouwen. Maar voor hare namen kunt ge even veel namen zetten van Jezus vrienden, en dan hetzelfde vragen. Petrus kan zonder Jezus gaan visschen. Johannes kan zonder Jezus een leeg net helpen ophalen. Thomas kan zonder Jezus gaan wandelen, en t nergens vinden. Want hun vrede is weg, en hun toekomst is weg. In die ontzettende deeling: levenden en dooden, staan zij aan de eene zijde en Jezus aan de andere zijde. Hij bij de dooden. En zij bij de levenden. Zoo vlak bij, toen ze bij zij graf stonden. En toch zoo onbereikbaar ver. Totdat de Paaschmorgen komt. Dan wordt alles anders. De deeling in levenden en dooden blijft Maar het wordt zöö: de dooden worden levenden. Het gewone is dit, dat de levenden dooden worden. Maar de Paaschmorgen heeft dat gewone omgekeerd, en de dooden tot levenden gemaakt Omdat Jezus leeft. Doordat Jezus leeft is die deeling in dooden en levenden 't wanhopige kwijt, dat zij had voordat het Paaschfeest werd. Nog is er het benauwde van de doodsmacht. en het bittere van den doodsnacht. Nog blijft de tegennatuurlijke deeling: levenden en dooden. Maar de gedachten die wij er bij denken, de toon waarop wij het zeggen, de kleur waarin het staat, de omlijsting waarin wij het zien alles is anders geworden, doordat wij den levende zoeken, niet bij de dooden. Alles werd anders, doordat Jezus leeft. Voordat het de eerste maal Paaschfeest werd, zocht nie mand een levende bij de dooden. Men kende levenden en dooden. Twee werelden Twee rijken. Twee scherpgescheiden deelen Maar niemand dacht aan de mogelijkheid, dat tusschen al die dooden een Levende zou opstaan. Niemand dacht er aan een Levende te zoeken bij de dooden. Als het Paaschfeest wordt, wordt dat alles anders. Ge weet, wat gebeurd is. De vijanden van Christus hebben hun brutale spel gespeeld en gewonnen. Zoo volkomen gewon nen, dat voor Christus alles verloren is. Golgotha, dat is hun triomf enjezus neerlaag. Vreemd, dat ze den overwonnene laten bewaken, met stadhouderlijk zegel en soldatenwacht Vreemd, die bezorgdheid voor een doode. Wie zoekt nu een levende bij dooden? Jezus is bij de dooden Wie zal nu in zijn hoofd halen, dat Jezus iets anders is, dan een doode bij de dooden? Wie denkt er aan. dat Jezus ooit zou worden een Levende bij de dooden? Niemand. Vriend noch vijand. W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk. Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1