Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 25
ZONDAG 22 October 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
Kennen wij de Schriften?
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED AC T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regels/"0.55
Elke regel meer010
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 22 October 1916.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Dr. J. H. GUNNING J.Hz.
van Haarlem.
Avondmaalsviering.
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. P. J. MOLENAAR,
Predt. te 'sGravenhage.
's avonds 6l/2 uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
Gij dwaalt, niet wetende de
Schriften, noch de kracht Gods.
Matt. 22 29.
Dit is een woord van Jezus tot de Sadduceërs, die tot
Hem kwamen met een vraag, welke ten doel had de op
standing, waarin zij niet geloofden, bespottelijk te maken:
deze namelijk, met wien der zeven broeders^ zekere vrouw
in het leven hiernamaals zou gehuwd zijn, die hier op
aarde die zeven achtereenvolgens tot echtgenoot had gehad.
De Heiland wijst in zijn antwoord er op dat de toestanden
hiernamaals geheel anders zijn dan hier op aarde, zoodat
men daar niet in het huwelijk treedt; en verder, dat de
opstanding der dooden een heerlijk vaststaand feit is, reeds
daarom, omdat God niet een God der dijoden is maar der
levenden. Maar Hij begint zijn antwoord'met de ernstige
berisping, die ik boven deze overdenking schreef: „gij
dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods".
Wij vernemen heden ten dage ook telkens de droeve
klacht over toenemend ongeloof en onverschilligheid; men
zou kunnen zeggen dat deze beide machten der duisternis
elkander voorthelpen en uit elkander voortkomen. Vragen
wij nu echter: vanwaar dit verschijnsel? dan is de reden
zeker voor een niet gering deel te zoeken in het „niet weten
van de Heilige Schrift".
Er heerscht in de meeste kringen van ons „christelijk"
Nederland, om nu maar bij ons vaderland te blijven, een
schromelijke onkunde van den bijbel en de heilswaarheden,
niet slechts bij de roomschen. die over het algemeen de
Schrift niet bezitten, maar ook bij de protestanten, die
beter moesten weten, en van wie zeer velen nauwelijks vlug
in den bijbel kunnen opzoeken. In zoogenaamde intellec-
tueele kringen hoort men niet zelden woorden die van een
allerdroevigst niet weten van de eenvoudigste grondwaar
heden in de Heilige Schrift vervat, getuigenis afleggen.
Er is echter ook vaak een „niet weten" van de Schrift
bij diegenen die misschien meenen zeer zuiver in de leer
te zijn en zich op hun orthodoxie laten voorstaan. Men
vindt soms bij hen een uitleggen van de Schrift volgens
eigen vooropgezette theorie, waarbij dan het een of ander
geliefd leerstuk moet worden verdedigd, zonder dat eerlijk
gevraagd wordt of het wel waarlijk schriftuurlijk is.
Het gevolg van dit „vrijzinnig" of „rechtzinnig" niet
weten is „dwalen". De Heiland zeide: „gij dwaalt". En
velen, die meenen zeer verlicht te zijn omdat zij niet meer
in den bijbel gelooven, weten niet, dat zij bezig zijn jam
merlijk te dwalen. En anderen, die meenen zeer rechtzinnig
te zijn, omdat zij de overgeleverde kerkleer aanhangen;
dwalen ook, adres aan Rome. Men vindt bij deze iaatsteh
een soort geloofsdespotismezóó is het, want de over
levering en de kerk willen en leeren het zoo; en aan de
andere zijde een ongeloofsdespotismewaag het niet te
gelooven in den bijbel, want de wetenschap en de een of
andere vrijdenker leeren dat de Schrift niet waar is. En
zoo dwaalt men aan de eene zijde af tot een alleenzalig
makende kerk en aan de andere zijde tot onkerkelijke of
antikerkelijke secten en leerstellingen; Boedhisme, theosofie,
christian science enz.
Dwalen is menschelijk; niemand bezit de absolute waar
heid, dan Christus alleen, maar juist waar in Hem de
waarheid gegeven is, is dwalen onnoodig en zondig en
daarbij hoogst gevaarlijk. Want van dwalen komt verdwalen,
dat is niet aankomen. Er is een agnosticisme dat bescheiden
is, maar er is ook vaak een dat, zeer hoogmoedig, niet
anders is dan een beter willen weten en een verwerpen
van het licht dat God ontstoken heeft.
Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht
Gods De kracht tot scheppen van leven, van nieuw
leven, van opstandingsleven. „Wordt het dan bij ulieden
ongelooflijk geoordeeld dat God de dooden opwekt
(Hand. 26 8).
Paulus noemt Christus „de kracht Gods" (1 Cor. I 24).
Wij kunnen dus ook zeggen: het niet kennen van Christus,
de kracht Gods, doet dwalen; en de praktijk heeft geleerd
dat dit waar is.
Er is een soort weten van de Schrift mogelijk, zonder
het kennen van de kracht Godseen orthodoxie van het
hoofd alleen. Dit geeft geen vastheid van geloof, en het
is ook eigenlijk niet een kennen van de Schrift, van de
levende Schrift; want deze wordt niet anders dan met het
hart gekend en aangenomen.
Het geloof in de waarheden der Schrift, ook in de op
standing der dooden, waarvan in onzen tekst in het bij
zonder sprake is, kan alleen vast zijn door de gemeenschap
met God. Zonder Gods gemeenschap, zonder het leven
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 14S.
Depot van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-fiarderobe ving en onberispelijk
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.