Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 27
ZONDAG 5 November 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
De Kerkhervorming herdacht.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
REE) A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIEN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer010
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 5 November 1916.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Doopsbediening.
(Extra-collecte voor de Kerk.)
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Prof. P. J. MULLER,
uit den Haag
's-Avonds 61/2 uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
Hij is uitgegaan, niet wetende
waar hij komen zoude.
Hebreen xi vs. 8ö.
Abraham's levensgeschiedenis is niét het resultaat van
eigen ontwerp en plan. Haar schoonheid is hierin gelegen
dat zij was eeniglijk en alleen werk Gods.
Ditzelfde nu mag ook gezegd worden van het leven en
de daden van den man, aan wiens optreden op het wereldtooneel
iedere 31ste October ons komt herinneren.
Evenmin als Abraham, heeft Maarten Luther zijn eigen
weg gemaakt. Toen hij uitging op dien eeuwig-gedenk-
waardigen 31 sten October 1517 om aan de poort van
Wittenberg's slotkerk zijn 95 Stellingen over den aflaat
aan te slaan, ging hij inderdaad uit „niet wetende waar
hij komen zoude". Zijn leven en werk openbaren duidelijk
een plan Gods.
Hij wist niet dat hij reeds van zijn jeugd aan was voor
bestemd en voorbereid tot de grootsche taak, waartoe hij
later zou worden geroepen. Onbewust van den geweldigen
arbeid, waaronder hij zijn sterke schouders zou hebben te
zetten, groeide hij op in het eenvoudige boerengezin te
Eisleben. Maar, achteraf beschouwd, was die omgeving
geen toeval en staat zij geenszins buiten verband met het
karakter van den lateren Kerkhervormer. Zijn vader. Hans
Luther, was een forschgebouwd man, krachtig van lichaam
en toegerust met een gezond verstand, iemand met door
zicht, ondernemend, onbuigzaam, zich van zijn waarde
bewust. En zijn moeder, Margaretha Lindeman, was een
arbeidzame vrouw, eenvoudig, ernstig, streng bij de op
voeding. Beide ouders waren diep godvruchtig en er voort
durend op bedacht hun zoon eerbied en vrees voor God
in te prenten. Welnu, deze harde, sombere, onverzettelijk-
strenge levensrichting heeft Maarten van huis medegekregen
En zij was onontbeerlijk voor het uitverkoren werktuig,
bestemd om zulke forsche slagen toe te brengen aan de
roomsche hiërarchie. God had een man noodig. En Hij wist
dien te vormen. Maar dat hij die man zou wezen, daarvan
heeft Maarten Luther-zèlf toen niet gedroomd.
En evenmin verstond hij het, toen hij, als een voort
vluchtige, de stormen des levens ontweek in Erfurt's klooster
cel, waar hij, onder de drieledige gelofte van kuischheid,
armoede en gehoorzaamheid belast was met de meest vernede
rende bezigheden, altijd het vleesch kruisigend met vasten en
bidden en voor eigen onderhoud daarbuiten het brood
bedelend om Gods wil. Als monnik heeft Luther uren door
leefd, waarin zijn geloof aan God hem tot een ziel en
lichaam folterende kwelling werd waarin God „als een
leeuw" de beenderen verbrijzelde van den kloosterling die,
als lacob aan den Jabbok, met hem worstelde, man tegen
man. Maar uit dien strijd is hij als een andere „Israël" te
voorschijn getreden. „Een wijd geopende deur naar het
Paradijs" is hem gegeven, toen hij de waarheid ont-dekte
dat de mensch gerechtvaardigd wordt nóch door wetswerken,
nóch door zelfkastijding, maar uit genade, door het geloof.
Dat hij evenwel wat hem-zèlven zóó tot zalige zekerheid
was geworden, straks, als met bazuingeschal, wijd en zijd
zou verkondigen, dat vermoedde hij allerminst.
En zoo was hij ook „niet wetende waar hij komen
zoude", toen hij zijn strijd tegen den aflaat begon. Volgens
de zeden van dien tijd beteekende dit publiek aanslaan
van stellingen een openlijke uitdaging aan den tegenstander
tot een wetenschappelijk dispuut. Meer niet. Tot de ge
leerden, niét tot de groote menigte waren die 95 Stellingen
gericht, waarin de Wittenberger hoogleeraar te kennen gaf
dat de aflaat alleen van kerkelijke straffen kwijtschelding
kon geven, niet van de straffen hiernamaals. Geen oogen-
blik dacht Luther er toen aan om den Paus en het kerkelijk
stelsel aan te tasten. Veeleer was hij van meening dat de
Paus, gelijk de 50e stelling zegt „indien hij bekend ware
met den woekerhandel der aflaatkramers, liever zou willen
dat de Sint Pieter tot asch verging, dan dat zij opgebouwd
werd uit de huid en beenderen zijner schapen". Luther
dacht dat hij de meening des Pausen verdedigde Had
hij beter geweten, hij had misschien gezwegen. Hij wierp
zich niet op tot Kerkhervormer. God leidde het daarheen.
En, evenals weleer Abraham, liet Luther zich gewillig leiden.
Het oogenblik kwam dat Luther met klare bewustheid
zag dat het tot een breuk met de Kerk komen moést. En
toen hij dat inzagtoen hij zijn roeping verstond, heeft
hij geen oogenblik geaarzeld om den weg Gods te gaan,
al wist hij niet waar hij komen zoude.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft allo soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug nn onberispelijk
Speciale inrichting voor het stoemee van Dekens, Bedden en Matrassen.