Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen No. 27 ZONDAG 5 November 1916 5de Jaargang. Predikbeurten. De Kerkhervorming herdacht. DE ZONDAGSBODE VOOR VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Per Jaargang voor Zandvoort en Bloemendaal f 1.50 elders (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0.05 REE) A C T I E G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout Adres voor de Administratie: P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27 PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—5 regelsf 0.55 Elke regel meer010 Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Ned. Herv. Gem. Zondag 5 November 1916. Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Doopsbediening. (Extra-collecte voor de Kerk.) Bloemendaal, v.m. 10 uur: Prof. P. J. MULLER, uit den Haag 's-Avonds 61/2 uur Ds. J. A. VAN LEEUWEN. Hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zoude. Hebreen xi vs. 8ö. Abraham's levensgeschiedenis is niét het resultaat van eigen ontwerp en plan. Haar schoonheid is hierin gelegen dat zij was eeniglijk en alleen werk Gods. Ditzelfde nu mag ook gezegd worden van het leven en de daden van den man, aan wiens optreden op het wereldtooneel iedere 31ste October ons komt herinneren. Evenmin als Abraham, heeft Maarten Luther zijn eigen weg gemaakt. Toen hij uitging op dien eeuwig-gedenk- waardigen 31 sten October 1517 om aan de poort van Wittenberg's slotkerk zijn 95 Stellingen over den aflaat aan te slaan, ging hij inderdaad uit „niet wetende waar hij komen zoude". Zijn leven en werk openbaren duidelijk een plan Gods. Hij wist niet dat hij reeds van zijn jeugd aan was voor bestemd en voorbereid tot de grootsche taak, waartoe hij later zou worden geroepen. Onbewust van den geweldigen arbeid, waaronder hij zijn sterke schouders zou hebben te zetten, groeide hij op in het eenvoudige boerengezin te Eisleben. Maar, achteraf beschouwd, was die omgeving geen toeval en staat zij geenszins buiten verband met het karakter van den lateren Kerkhervormer. Zijn vader. Hans Luther, was een forschgebouwd man, krachtig van lichaam en toegerust met een gezond verstand, iemand met door zicht, ondernemend, onbuigzaam, zich van zijn waarde bewust. En zijn moeder, Margaretha Lindeman, was een arbeidzame vrouw, eenvoudig, ernstig, streng bij de op voeding. Beide ouders waren diep godvruchtig en er voort durend op bedacht hun zoon eerbied en vrees voor God in te prenten. Welnu, deze harde, sombere, onverzettelijk- strenge levensrichting heeft Maarten van huis medegekregen En zij was onontbeerlijk voor het uitverkoren werktuig, bestemd om zulke forsche slagen toe te brengen aan de roomsche hiërarchie. God had een man noodig. En Hij wist dien te vormen. Maar dat hij die man zou wezen, daarvan heeft Maarten Luther-zèlf toen niet gedroomd. En evenmin verstond hij het, toen hij, als een voort vluchtige, de stormen des levens ontweek in Erfurt's klooster cel, waar hij, onder de drieledige gelofte van kuischheid, armoede en gehoorzaamheid belast was met de meest vernede rende bezigheden, altijd het vleesch kruisigend met vasten en bidden en voor eigen onderhoud daarbuiten het brood bedelend om Gods wil. Als monnik heeft Luther uren door leefd, waarin zijn geloof aan God hem tot een ziel en lichaam folterende kwelling werd waarin God „als een leeuw" de beenderen verbrijzelde van den kloosterling die, als lacob aan den Jabbok, met hem worstelde, man tegen man. Maar uit dien strijd is hij als een andere „Israël" te voorschijn getreden. „Een wijd geopende deur naar het Paradijs" is hem gegeven, toen hij de waarheid ont-dekte dat de mensch gerechtvaardigd wordt nóch door wetswerken, nóch door zelfkastijding, maar uit genade, door het geloof. Dat hij evenwel wat hem-zèlven zóó tot zalige zekerheid was geworden, straks, als met bazuingeschal, wijd en zijd zou verkondigen, dat vermoedde hij allerminst. En zoo was hij ook „niet wetende waar hij komen zoude", toen hij zijn strijd tegen den aflaat begon. Volgens de zeden van dien tijd beteekende dit publiek aanslaan van stellingen een openlijke uitdaging aan den tegenstander tot een wetenschappelijk dispuut. Meer niet. Tot de ge leerden, niét tot de groote menigte waren die 95 Stellingen gericht, waarin de Wittenberger hoogleeraar te kennen gaf dat de aflaat alleen van kerkelijke straffen kwijtschelding kon geven, niet van de straffen hiernamaals. Geen oogen- blik dacht Luther er toen aan om den Paus en het kerkelijk stelsel aan te tasten. Veeleer was hij van meening dat de Paus, gelijk de 50e stelling zegt „indien hij bekend ware met den woekerhandel der aflaatkramers, liever zou willen dat de Sint Pieter tot asch verging, dan dat zij opgebouwd werd uit de huid en beenderen zijner schapen". Luther dacht dat hij de meening des Pausen verdedigde Had hij beter geweten, hij had misschien gezwegen. Hij wierp zich niet op tot Kerkhervormer. God leidde het daarheen. En, evenals weleer Abraham, liet Luther zich gewillig leiden. Het oogenblik kwam dat Luther met klare bewustheid zag dat het tot een breuk met de Kerk komen moést. En toen hij dat inzagtoen hij zijn roeping verstond, heeft hij geen oogenblik geaarzeld om den weg Gods te gaan, al wist hij niet waar hij komen zoude. W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771 Stoomt en verft allo soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug nn onberispelijk Speciale inrichting voor het stoemee van Dekens, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 1