Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
[No. 28
ZONDAG 12 November 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
Troon en Boog.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKE N ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A. C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsƒ0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 12 November 1916.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
's-Avonds 6l/2 uur de Heer K. KOOPMAN.
Daar was een troon gezet in
den hemel, en er zat een op den
troon. En die daarop zat, was in
het aanzien den steen jaspis en
sardius gelijk; en een regenboog
was rondom den troon, in het aan
zien den steen smaragd gelijk.
Openb. 4 2, 3.
Welk een zegen, dat er een „openbaring" is van de
onzienlijke dingen. Wat ons nu gewoon lijkt, wat ieder
kind weet, is toch zoo diep, zoo onbegrijpelijk heerlijk.
Profetie is onthulling en openbaring is onthulling vandaar
dat er ook zoo veel overeenkomst is tusschen de profetische
boeken van het Oude Testament en het profetische boek
van het nieuwe, de Openbaring van Johannes. Men ver
gelijke naast onzen tekst de verzen 26 tot 28 van Ezechiël 2.
Wij willen thans onze tekstverzen overdenken.
Er is een troon van God. Wij hebben wel noodig
daaraan herinnerd te worden, want er is zooveel dat schijn
baar dien troon uit onze gedachten en geloof wegneemt.
Is er een God die regeert, dan zou alles wel heel anders
gaan, is dat niet een verzuchting die dikwijls in het hart
opkomt of zelfs luide wordt geuit? Hier lezen wij van
dien troon en voorwaar, het is een ernstige gedachte voor
den zondaar, die voortleeft, alsof die troon niet bestond,
een ernstige gedachte voor ieder die onrecht pleegt en
verdrukt een vertroostende daarentegen voor den verdrukte.
De troon is het zinnebeeld van vastigheid, van waarheid,
van heiligheid, van recht en gerechtigheid De troon der
aardsche vorsten is daarvan de schaduw helaas was hij
soms daarvan de caricatuur, wanneer onrecht en geweld
zegevierden, men denke aan keizer Nero in den apostolischen
tijd de troon Gods is volkomenheid.
Om dien troon nu welft zich de regenboog, als zinne
beeld der liefde, der vergevende genade en barmhartigheid
en der heerlijke hoop immers hij is in het aanzien den
steen smaragd gelijk, dat is groen, de kleur der hoop.
Is dat niet een heerlijke voorstelling van de volheid Gods
Zijn wezen is heiligheid, recht, volkomen omringd door
liefde en genade. Zijn macht, uitstralende ten oordeel,
stuit op den boog der genade.
Zoo heeft God zich geopenbaard in de geschiedenis der
zondige menschenwereld. Telkens wanneer Hij met zijn
oordeelen moest komen, werd ook weder de vriendelijke
belofte van vergeving en verlossing gehoord. Naast de straf
over Adam uitgesproken, lezen wij de paradijsbelofte, na
den zondvloed wordt de boog in de wolken gezien en bij
de profeten wisselen aankondigingen van oordeelen en
beloften van herstel en verzoening elkander af. Ten laatste
komt Christus, in wien de volheid der liefde Gods openbaar
wordt. Hij aanvaardt het oordeel Gods over de zonde en
draagt den vloek, dien afwendende van ons, zoodat het
oordeel voor ons in genade veranderd wordt. Wederom de
troon en de boog.
Wij menschen zijn gewoonlijk eenzijdig. Vandaar dat
ook in de prediking dan eens alle nadruk op den troon
werd gelegd, zoodat God enkel werd voorgesteld als een
verterend vuur, en dan weder eenzijdig de liefde als ver
gevende liefde op den voorgrond gesteld werd. Maar zij
behooren te zamen de troon mag van den boog niet
gescheiden worden. Wat is heiligheid en macht zonder
genade Een verterend vuur, waaraan niet te ontkomen is.
Wat is liefde zonder heiligheid en macht? Verkeerde
goedigheid, een niet kunnen, een niet waarlijk liefhebben.
In onze beschouwing, in ons gelooven, in onze prediking
moeten wij die beiden, troon en boog dan ook altijd te
zamen nemen God de heilige, maar ook de genadige, de
liefde, maar ook de heiligheid. In Christus zijn die beiden
volkomen vereenigd, als het Beeld Gods. Hij is de Rechter,
die komen zal om te oordeelen de levenden en de dooden,
maar ook de Verlosser, de genadige Heiland het Lam,
voor ons geslacht en de Koning der Koningen met het
zwaard, de Heiland aan het kruis en de Heer, die de pers
des toorns treedt. Uit zijn mond hooren wij het „Komt
herwaarts tot Mij", maar evenzeer het „Gaat weg van Mij,
gij vervloekten" en in Openbaring 6 16 lezen wij van
den „toorn des Lams".
Rondom den troon zijn wolken en donkerheid. De wegen
Gods en zijn besluiten zijn vaak o zoo duister. En dat
moet ook zoo zijn. Wij wandelen door geloof. Telkens en
telkens gaat de smartkreet van bekommerden, van bedroefden
naar boven waar is de Heer wij zien Hem niet, wij
begrijpen Hem nietalles is zoo donker. Er zijn niets dan
wolken.
Maar er is toch licht achter die wolken. En ook al is
de troon misschien voor ons oog verborgen, den boog
kunnen wij toch zienIn en naast die oordeelen, die
beproevingen is er een heerlijke zijde van Gods liefde.
De Heiland heeft ééns voor al, voor u en mij alle bitter-
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Barnes- eo Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
•w Speciale inrichting voor bet stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen. -»•