Voor eiken dag Mededeelingen. Uit de Gemeente. Dat is waanzin, zegt wie niets anders ziet dan de chaos der verdwaasde volken, en de hel der verwoesting. Dat is volkomen zekerheid, zegt wie weet, dat elke chaos de belofte inhoudt eener nieuwe schepping. En die zekerheid breekt door alle donkerheden telkens weer als lichtende dageraad, voor wie het diepe woord verstaat: „dit is het eeuwige leven, God te kennen en Jezus Christus, dien Hij gezonden heeft*. Werken wij er aan mede, dat het volmaakte komt? Wie 't met ernst doet, voelt steeds duidelijker het „kennen ten deele". Maar ook de machtige stuwkracht der klare heer lijkheid „het volmaakte komt". Dan houdt alle gebrekkigheid op. Dan gaat al wat ten deele is te niet. Zooals de schemering ophoudt als de zon hoog aan den hemel staat. Wij zien met den dichter: Wat achter blijft dit zal gebeuren; Nog maar een wijle in geduld, Tot God ontsluit zijn gouden deuren. En alles heerlijk wordt vervuld. BI. J. A. v. L. Verzameld door C. B. Hoe meer gij weet, des te zwaarder zal uw oordeel zijn, als gij niet heilig leeft. Thomas a Kempis. Vromelijk dwepen is veel gemakkelijker dan goed te handelen; ook de slapste mensch dweept gaarne, ten einde, zij het ook dikwijls onbewust, daardoor aan den eisch om goed te handelen te ontkomen. Lessinö. Alleen in de eeuwigheid zullen wij vaste woningen aan treffen beschouw daarom, o mensch 1 de reeks uwer voorbijsnellende jaren als zoovele bouwvallen, over welke gij heenvliedt naar de Eeuwige Stad. Goethe. Deze twee schijnbaar tegenstrijdige dingen moeten in ons karakter vereenigd zijnmanlijke afhankelijkheid en manlijke onafhankelijkheid, manlijk vertrouwen en manlijk zelfvertrouwen, zwakte en macht. Wordsworth. Het leven en de kracht, die wij dagelijks uit den Bijbel putten, geven ons veel vaster overtuiging van zijn god delijkheid, dan de beste bewijzen voor zijn ingeving ons ooit zouden kunnen verschaffen. Lobstein. Wat men aan God ten offer brengt is nimmer verloren, omdat men het immer in God terugvindt. Hamann. De vrede is de vrucht der liefde, want om in vrede te kunnen leven, moet men veel kunnen verdragen. Niemand is volmaakt; wij drukken elkander met onze gebreken, en alleen de liefde kan het evenwicht bewaren. H. W. B. Zandvoort. Maandag, 20 November, heeft, 's-avonds van 8—9 uur in „Ons Huis", de stemming plaats ter verkiezing van 3 Ge machtigden. Het lot heeft beslist, dat moeten aftreden de H.H. H. van Asperen, A. Dalman en Jb. van der Werff Wzn., allen herkiesbaar. Attestatie is aangevraagd naar Schoten door Simon Ver loop en Eva Bol. De mededeeling over Zuster Dina's baby-weegschaal schijnt een toelichting te behoeven in dezen zineen „baby" is z'ooveel als een zuigeling. Moeders die weten willen öf en hoevéél hun zuigelingetjes zijn aangekomen, kunnen die wichtjes laten wegen door de wijkzuster, eiken Woens dagmiddag van 2—3 uur in de wijkkamer van „Ons Huis". De kosten bedragen op zijn minst 5 ets. per „baby", per keer. Vrijdag 24 November 's-avonds 8 uur in de Consistorie kamer: lidmaten-catechisatie. Burgerlijke Stand van Zandvoort. 1017 November 1916. Getrouwd: S. Verloop en E. Bol. Geboren: Jan, zoon van J. Molenaar enM. L. C. van der Mije. Leuntje, dochter van C. Weber en A. Schaap. Maria, dochter van H. Lahaise en C. M. van der Wijk. Hendrikus Theodorus, zoon van J. S. Vink en W. Vermeulen. Willempje, dochter van P. Paap en C. Kulk. Willem Martinus, zoon van W. P. van der Kruk en J. M. de Fouw. Overleden: M. Geei-deBoer, 71 jaar. Bloemendaal. Burgerlijke Stand van Bloemendaal. Ondertrouwd: O. Lutgendorf en E. van der Laan. Getrouwd: L. J. W. Bijvoet en M. B. Roozen. A. H. M. Teunisse en A. Rolvers. Overleden: F. Oord, 78 jaar. A. ,C. Engels, 78 jaar. Zandvoort. Het nieuwe Plaatselijk Reglement van het Kiescollege. De Kerkeraad heeft aan het Kiescollege een nieuw Plaat selijk Reglement gegeven, dat door het Provinciaal Kerk bestuur van Noord-Holland is goedgekeurd. Waarom een nieuw Reglement? Omdat in den loop der jaren gebleken is dat het oude Reglement bij de toepassing gedurig aanleiding gaf tot moeilijkheden. Het was in zijn 42 Artikelen veel te breed sprakig, terwijl het tevens niet voorzag in allerlei gevallen die zich telkens weer voordeden. Ook het nieuwe Reglement zal, als alle menschenwerk, blijken niet volmaakt te zijn. Maar één van zijn deugden is ongetwijfeld zijn beknoptheid. En het maakt het den Kerkeraad mogelijk aan vele ingeslopen misbruiken en ontstane wanverhoudingen een einde te maken. Hier volgen de voornaamste verschilpunten tusschen het Oude Reglement en het Nieuwe. lo. Volgens het O.R. moesten stemgerechtigden worden opgeroepen om hun stem te komen uitbrengen „door af kondiging van den preekstoel op twéé achtereenvolgende Zondagen". Het N.R. spreekt alleen van „bekendmaking op Zondag", terwijl de oproeping dient te geschieden „min stens één week te voren". 2o. Volgens het O.R waren alleen „geteekende" stem briefjes öngeldig. Het N.R. verklaart ook „blanco" stem briefjes van onwaarde. 3o. Volgens het O.R. kostte het uitbrengen van zijn stem 10 ets. (vroeger 25 ets.). Het N.R kent die bespottelijke bepaling niet. 4o. Het O.R. kende aan het Kiescollege het recht toe een eigen scriba uit zijn midden te benoemen. Het N. R. kent deze vrijheid, die oorzaak bleek te geven tot grove on betamelijkheden, niét. 5o. Het O R. sprak niet van de verplichting der stem gerechtigden om hun stembriefjes zélf in te vullen in het stemlokaal op daar te verkrijgen stembriefjes. Zoo gebeurde het aanhoudend, dat men stembriefjes thuis klaar maakte en dan kwam het z. g. n. „stemvee" die gemoedelijk in

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1916 | | pagina 3