Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 31
ZONDAG 3 December 1916
5de Jaargang.
Predikbeurten.
Alles heilig.
DE ZÓN DAGS
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIEN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer010
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer 0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 6 bladzijden.
Ned. Herv. Gem. Zondag 3 December 1916.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Doopsbediening.
(Extra-collecte voor de Kerk.)
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Dr. J. Th. DE VISSER,
uit den Haag.
's-Avonds 6 1/2 uur Ds. VAN MAANEN,
Predt. te Burgh.
Te dien dage zal op de bellen der
paarden staan DE HEILIGHEID DES
HEEREN. En de potten in het huis
des HEEREN zullen zijn als despreng-
■)j bekkens voor het altaar. Ja alle de
potten in Jeruzalem en in Juda zullen
der. HEERE der heirscharen heilig
zijn; en daar zal geen Kanaaniet meer
zijn in het huis des HEEREN der
heirscharen te dien dage.
ZACH. 14 20, 21.
In het oude Israël was er een groot en sterk doorge
voerd onderscheid tusschen rein en onrein, gewijd en
profaan, heilig en aardsch. Vanwaar dat onderscheid De
mensch wordt in deze wereld naar twee zijden heenge
trokken naar de aarde en naar God hij is uit de aarde,
aardsch en tegelijk geestelijk, naar Gods beeld geschapen.
Zijn bestemming, evenals die van alles wat hem omringt,
ja van de geheele schepping, is geheel heilig, dat is aan
God toegewijd te worden. De oorspronkelijke beteekenis
toch van „heilig" is „aan God toegewijd", van daar Hem
geheel toebehoorend, van Hem geheel vervuld en dus ook
zondeloos.
Zondeloos. Ach, de zonde heeft alles bedorven. De mensch
is onheilig geworden, heeft zijn God verlaten om zich aan
afgoden van zelfzucht toe te wijden. En nu moest in de
wet en de ceremoniën van Israël alles daarop wijzen, dat
die van God afgeweken mensch een andere, een hoogere
bestemming had, dat de onheilige heilig moest worden.
Op het hoofddeksel van den hoogepriester was een
gouden plaat bevestigd met de woordenHeiligheid des
HEEREN (Exod. 39 30.)
Hij, de vertegenwoordiger van Israël voor Gods aange
zicht, moest dus tegelijk het type van den godgewijden
mensch zijnzoo was de tabernakel en later de tempel
de godgewijde plaats, het offer het beeld van het god
gewijde werk, de offerschalen en sprengbekkens typen van
godgewijde werktuigen. Zoo moest van het middelpunt uit,
alles langzamerhand aan God gewijd, dus heilig worden.
Want dit strenge onderscheid tusschen gewijd en ongewijd,
tusschen priesters en volk, tusschen heilig en onheilig
gereedschap, was niet bestemd te blijven, moest integen
deel wegvallen. Dat heeft Israël niet begrepen, dat begrijpt
Rome nog niet, waar de scheiding zoo mogelijk nog scherper
is geworden dan bij Israël en waar het algemeene priester
schap der geloovigen allerminst wordt gezien. Rome is
dan ook veeleer joodsch in dat opzicht, dan christelijk.
Christus kwam, Hij, van wien alles in wet en eeredienst
bij het oude Israël een schaduw was. Hij, het ware offer,
zoowel als de ware hoogepriester, Hij de volkomen heilige,
aan God toegewijde, en in Hem valt nu ook het onder
scheid tusschen gewijd en ongewijd weg omdat alles ge
wijd is En gelijk Hij, zoo moet zijn volk zijn, de nieuwe
gemeente des Nieuwen Verbonds, een volk van gewijden,
van heiligen.
Van die heerlijke waarneid spreekt onze tekst. Het op
schrift boven den hoed van den hoogepriester wordt zoo
gewoon, dat het ook zelfs op de gewoonste dingen staat,
op de bellen der paarden. En de potten in den tempel,
die voor het minste werk werden gebruikt, zullen even
heilig zijn als de gouden schalen, waarin het bloed van
het zondoffer werd opgevangenja. zoo ver dringt de
algemeene heiligheid, het algemeen aan God toegewijd zijn,
door, dat er geen bijzondere offerschalen meer zullen zijn,
maar dat alle potten in stad en land voor de heiligste
doeleinden zullen mogen gebruikt wordenook zal er
geen Kanaaniet meer in het huis des Heeren zijn, dat is,
allen die in den tempel komen aanbidden, zullen ware
aanbidders, ware kinderen Gods zijn.
Heerlijke schildering! Schooner beeld van de heiligheid,
die eens de geheele aarde doordringen zal, is door geen
enkel profeet ooit geteekend.
Geen onderscheid meer tusschen gewijd en ongewijd,
tusschen heilig en onheilig. Op twee manieren kan dat
onderscheid wegvallenhet heilige kan onrein, profaan
worden, in den kring van het ongewijde worden neder-
gehaaiddan geen onderscheid meer, want alles is on
heilig; en omgekeerd, het onheilige kan heilig, het onge
wijde gewijd worden dan geen onderscheid meer, want
alles is heilig.
Van het eerste zien wij helaas een voorbeeld bij Israël
en bij ons. De tempel werd een huis van koophandel, de
hoogepriester was nu en dan een Annas, een Kajafas,
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt on verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Marrassen.