2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 18 Februari 1917
Uit de Gemeente.
Hij. Hun ledig vervult Hij. „Hongerigen heeft God met
goederen vervuld". Want gij weet de genade van onzen
Heer Jezus Christus, die om onzentwil arm werd, daar Hij
rijk was, opdat gij door Zijne armoede zoudt rijk worden.
De groote rijkdom van God komt tot ons in Christus. In
Hem is gegeven de rijkdom van Gods liefde en genade;
van vrede en gerechtigheid; van heerlijkheid en heiligheid.
Deze „goederen" bergt Hij niet weg als een gierigaard.
Deze goederen deelt Hij den „hongerigen" uit met ongemeten
mildheid. Als wij dagelijks als „hongerigen" komen, vervult
Hij ons dagelijks van Zijn goed. Zóó, dat wij niet groeien,
kommerlijk als een struik in de wildernis, maar rijk worden
door Zijn overvloed. Nooit zendt Hij den „hongerige" ledig
weg. Maar werkt het wonder, dat wij vol armoede tóch
rijk zijn vol gebrek tóch kind van Godvol nederlaag
tóch overwinnaars.
BI.J- A- v. L.
Zandvoort.
Garage-christendom.
Reeds sedert tal van jaren tracht de afdeeling Zandvoort
der N. C. G. 0. V. te komen in het bezit van een eigen
gebouw. Er is een bouw-fonds gesticht, waarvan het kapi
taal, dat beheerd wordt door den Heer V. Bierenbroodspot,
ruim f 1100.— bedraagt.
Nu is men opnieuw eene actie begonnen om deze som
te vermeerderen. Er circuleert een inteekenlijst tot inzame
ling van giften. Ook is, naar het gerucht gaat, de garage
van het Oranje-hótel gehuurd met het doel deze in te
richten voor Geheelonthouders-koffiehuis.
Tegen dit drijven der plaatselijke afdeeling alhier teeken
ik protest aan en ik waarschuw tegen het op eenigerlei
wijze steun verleenen aan deze beweging.
Steeds is den Geheelonthouders in „Ons Huis" de noo-
dige localiteit afgestaan tegen een minimum vergoeding.
Het bezwaar dat in die Stichting bier wordt geschonken,
is ten eenenmale een denkbeeldig bezwaar. Want de zaal,
waar de Geheelonthouders samenkomen, om te vergade
ren en de repetities te houden hunner Zangvereeniging,
heeft een afzonderlijken ingang van de straat, zoodat
niemand, die zich daaraan ergert, in de koffiekamer be
hoeft te komen. En, gelijk het iederen bezoeker van „Ons
Huis" volkomen vrij staat daar binnen te komen en te
verblijven zonder iets te gebruiken, zoo is er óók voor de
Geheelonthouders geen enkele verplichting om iets te be
stellen aan het buffet. Zij huren de zaal en hebben verder
met hetgeen er al of niet in „Ons Huis" voorvalt, niets te
maken, indien zij niet willen. Dat zij, door deze zaalhuur
mede verantwoordelijk zijn voor het biergebruik dat in
een andere localiteit van „Ons Huis" geoorloofd is, zoodat
een geheelonthouder reeds daarom naar een eigen gebouw
moet trachten, is een redeneering die niet opgaat. Dr. A.
Kuyper huurde indertijd Seinpost in Scheveningen af voor
een Deputaten vergadering. In het Brongebouw te Haarlem
en in Zomerlust te Zandvoort is kerstfeest gevierd met
zondagsschoolkinderen. Nu moet iemand toch zeker wel
een eigenaardige logika er op nahouden, als hij tot dit
besluit komt; dat Dr. Kuyper zedelijken steun verleend
heeft aan het café-chantantwaarvoor Seinpost's zalen ge
bruikt werden; dat de Haarleinsche Zondagsschool aan
sprakelijk is te achten voor de wereldsche genoegens waar
voor het Brongebouw wordt gebezigd en dat ik de bals
en uitvoeringen in Zomerlust sanctionneer door mijn daar
zamenkomen tot kerstfeestviering.
Nu zal men misschien zeggen dat een Geheelonthouders-
vereeniging een eigen gebouw moet hebben omdat ze niet
alleen een vrije vergaderzaal behoeft, maar ook een lees
zaal noodig heeft, een Bestuurskamer en een koffiehuis
zaal, bibliotheek enz.
Maar waartoe dient, tot bereiking dezer oogmerken, wier
billijkheid ik aanstonds erken, de stichting van een afzon
derlijk gebouw
Ik heb aan het Bestuur der plaatselijke afd. N. C. G. O.
V. voorgesteld een verdieping te bouwen op „Ons Huis".
Deze zou dan geheel kunnen worden ingericht ten gerieve
der Geheelonthouders en ruimte in overvloed bieden. Met
het bouwfonds-kapitaal zou men reeds een flinke som
hebben om te beginnen. De boven-verdieping zou een
eigen toegang krijgen. En de te boeken winst zou deze
wezen dat de geheelonthouders te spoediger in 't bezit
der gewenschte localiteiten zouden geraken, terwijl wij
geen twee concureerende gelegenheden zouden krijgen in
Zandvoort: een geheelonthouders-gebouw en een volks
koffiehuis, maar twéé stichtingen zusterlijk vereenigd onder
één dak en elkander helpend tot heil des volks, zij het
ook dat men, (en dit is 't éénige verschilpunt in beginsel,
daar ook in „Ons Huis" geen sterke drank wordt ge
schonken) over 't al of niet gebruik van bier niet een
stemmig denkt.
Maar moet nu om dit verschil een geheel ander gebouw
worden gesticht voor de Geheelonthouding? Moet da&rom
„Ons Huis" worden vermeden en deze Instelling finan
cieel worden benadeeld
„Ons Huis" wil van zijn kant de geheelonthouders
steunen door hun gelegenheid te geven eigen localiteiten
te krijgen in de op de Stichting te bouwen verdieping.
En de geheelonthouders zouden voor dat recht „Ons
Huis" een billijke vergoeding betalen en zoo de Stichting,
van wier gastvrijheid zij zoo lang hebben geprofiteerd, in
haar bestaan niet bedreigen maar helpen.
Dat is het leelijke in hetgeen de geheelonthouders thans
beoogendat zij „Ons Huis" gebruiken, bij gebrek aan
beter. Op alle mogelijke manieren profiteeren zij van hare
lokaliteiten en, ook in de jaren dat de stichting er finan
cieel zoo heel-slecht voorstond, hebben zij hun Bouwfonds
ongerept gelaten om, met hun kapitaal van ruim duizend
gulden, een schijntje vergoeding voor zaalgebruik, vuur
en licht te geven aan een noodlijdende Stichting. En
zoodra zij er even kans toe zien, zullen ze „Ons Huis"
voor goed boycotten. Deze „christelijke" geheelonthouders
worden beschaamd door de joodsche leeraars, die hun dis
cipelen reeds vroeg inprentten: „spuw nooit in de bron,
waaruit gij gedronken hebt."
Ik schreef boven dit opstel als titel „Garage-christen
dom". Dit genre „christendom" is een resultaat van de in
Zandvoort voortwoekerende splijt-zwam. Een booze geest
van verbrokkeling en krachts-versnippering is hier losge
broken.
Ons Protestantsche kerkgebouw, waarin zich tot voor
korten tijd vereenigden die op openbare Evangelie-prediking
prijs stelden, wordt nu door allerlei „lieve Broeders" angst
vallig vermeden. Ze hebben een garage gehuurd, waarin
ze hun geheel-onthouding van gezangen dierbaar kunnen
uitvieren. Het handjevol „gereformeerden" in Zandvoort,
versterkt door een paar handvollen malcontente hervormden
en „wilden", komt in hun garage bijeen onder een ras-
echten „orthodoxen" dominé en natuurlijk offeren ze ook
hun gaven ten bate van hun kringetje. De hervormde in
stellingen als „Het Diakoniehuis" en „De Wijkverpleging"
krijgen van hen niets meer, evenmin als de kerkvoogdij
meer een gave ontvangt voor het onderhoud van haar ge
bouw. Ze hebben er vroeger van geprofiteerd. Ze profi
teeren, als 't te pas komt, nóg van de wijkzuster. Maar
toen ze hun kans schoon zagen, zonderden zij zich af in
een garage, waarin ook „het gereformeerde volkje" onder
de zomergasten zorgvuldig wordt afgescheiden gehouden
van hen die onze kerk bezoeken. Vroeger kwam dat „volkje"
met ons samen in ons Bedehuis en steunde ons ook gel
delijk. Dat mag nu niet meer. Op aller-christelijkste wijze
spuwen de „lieve broeders" in de bron waaruit ze eens
dronken.
En daar gaat het nu met de N. C. G. O. V. te Zandvoort
óok heen. Nü is „Ons Huis" nog goed genoeg om te
dienen als „toevlucht voor onbehuisde geheelonthouders".
Maar onderwijl ondergraaft men het fundament dier stichting