Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 43
ZONDAG 25 Februari 1917
5de Jaargang.
Predikbeurten.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regels/"0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 8 bladzijden.
Ned. Herv. Gemeente. Zondag 25 Februari 1917.
Zandvoort, v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
(Extra-Collecte voor de Kerk).
Bloemendaal, v.m. 10 uur: Dr. J. R. CALLENBACH,
Predt. te Rotterdam.
's-Avonds 6V2 Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
Een behartigenswaardig Koningswoord.
Die zich aangordt, beroeme zich niet
als die zich losmaakt.
I Kon. 20: 11
Benhadad, koning van Syrië, zocht een aanleiding om
krijg te voeren tegen Israël en was met ongehoorde en ver
nederende eischen tot diens koning Achab gekomen, die
deze, uit vrees voor erger, terstond had ingewilligd. Toen
Benhadad echter nog verder ging en nog onbeschaamder
werd in zijn eischen, verzette zich Achab, op raad van de
oudsten en van zijn volk. Daarop volgde de oorlogs
verklaring van den vertoornden Benhadad met de bluffende
woorden „de goden doen mij zóó en doen zóó daartoe,
indien het stof van Samaria genoeg zal zijn tot handvollen
voor al het volk dat mijn voetstappen volgt", dat is „zoo
talrijk is mijn leger, dat als elk mijner soldaten een hand
vol puin van Samaria, Israëls hoofdstad, die ik ga verwoes
ten, mede wil nemen, er nog niet eens genoeg zal zijn".
Kalm en waardig is het antwoord van Achab „die zich
aangordt, beroeme zich niet als die zich losmaakt", dat is,
die zijn wapenrusting aangespt, bluffe niet op de overwin
ning, eer die behaald is en hij zijn. wapenen weer kan
afleggen".
En het einde is dat Benhadad smadelijk verslagen wordt
en, van slechts enkele ruiters vergezeld, naar zijn land de
vlucht moet nemen.
IJdele roem Hoe vaak wordt deze gehoord. En waarop
wordt niet geroemd 1 Op geld, geboorte, .schoonheid, eer,
positie, knapheid, al te maal zaken, waarvan de apostel
zeggen zou „wat hebt gij dat gij niet hebt ontvangen
En zoo gij het ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het
niet hadt ontvangen?" (1 Kor. 4 7). Wie gaf u dat alles,
waarop gij roemt Zijn wij niet allen in dat opzicht par
venus Leven wij niet allen zonder onderscheid bij de
gratie, de genade Gods".
IJdele roem Want hoe snel kan alles veranderen.
Hoe spoedig kan u ontnomen worden datgene waarop gij
roem draagt en u verheft. En gij, die een zaak onderneemt,
wat roemt gij, alsof zij reeds tot een goed einde was ge
bracht, gij, die niet weet wat morgen geschieden zal
Reeds Solon, de wijze van Athene, sprak tot den Lydischen
koning Croesus, die op zijn rijkdommen pochte „niemand
is waarlijk gelukkig te noemen vóór zijn dood", en onze
blijspeldichter uit de zeventiende eeuw, Breero, had tot
zinspreuk ,,'t kan verkeeren". Als christenen zeggen wij
„de mensch wikt, God beschikt".
Onze tekst bevat een behartigenswaardige vermaning tot
ernst bij het ondernemen van een groote zaak, het doen
van een gewichtigen stap. Wij denken aan het woord
van den Heiland over den man die een toren wil bouwen
en den koning, die een oorlog gaat beginnen. Hoe licht
vaardig worden niet allerlei zaken begonnen, die men later
halverwege moet laten steken of die een ernstigen nasleep
hebben, dien men hoegenaamd niet had voorzien.
Onze tekst is ook een woord voor ons leven. leder
onzer heeft zijn taak, zijn strijd, zijn levensdoel. Kennen
wij die? Zijn wij daaraan al begonnen? Hebben wij ons
reeds aangegord Of moet nog van ons gelden „wat staat
gij hier den ganschen dag ledig?" De roepstem komt:
gordt u aan In het koninkrijk Gods kunnen lediggangers
en genotzoekers niet gebruikt worden. Er is zooveel te doen
op elk gebied. „Dat de lendenen omgord zijn en de kaar
sen brandende". Trekt de wapenrusting van den christen
aan, strijdt tegen uw eigen zonden en tegen de geestelijke
boosheden die u omringen. Want wij hebben hier een strijd
op aarde. Waar liggen onze wapenen Waar is het zwaard
des geestes waar de helm der zaligheid, het borstwapen
der gerechtigheid, het schild des geloofs Liggen zij ergens
te verroesten Waar is het krachtige wapen des gebeds
Wordt het gehanteerd of laten wij het ongebruikt, tot groote
schade van ons eigen geestelijk leven en van het werk dat
de Heer ons te doen geeft. Die wapenrusting is nu nog
even noodig als in de dagen van Paulus en behoort aller
minst in een museum van oudheden opgeborgen te worden.
De zonde immers is actueel genoeg.
Maar de strijd moet niet slechts worden begonnen, maar
ook voortgezet. Onze tekst bevat ook een ernstige verma
ning tot volharden. Hoe vaak moet de apostolische
vermaning ons tegenklinken „gij hebt nog tot den bloede toe
niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde" Er zijn zoo
vele Demassen, die de tegenwoordige wereld liefkrijgen,
den strijd opgeven en den dienst van Jezus den rug toe-
W GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving Rn
•w Speciale inrichting veor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.