Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 50
ZONDAG 15 April 1917
5de Jaargang.
Predikbeurten.
Onmogelijk door den dood
te houden.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
- elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr M F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No 27
PRIJS DER ADVERTENT1ËN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
- Dit nummer bestaat uit 6 bladzijden.
Zondag 15 April 1917
Ned. Herv. Gem.
Zandvoort: v.m. 101/^ uur: de Heer R. FABER,
van Haarlem.
Bloemendaal: v.m. 10 uur: de Heer A. VAN OS,
Zendeling onder Israël.
Alzoo het niet mogelijk was, dat
Hij van denzelven dood zou gehouden
worden. Handelingen 2 vs. 24.
In bovenstaand woord stelt Petrus de opstanding des
Heeren voor als geen willekeurige, op zichzelf staande ge
beurtenis die eenmaal plaats heeft gehad. Maar hij zegt
nadrukkelijk dat zij móest plaats hebben. De door de handen
der onrechtvaardigen aan het kruis gehechte en gedoode
Jezus kan niet alleen door God opgewekt zijn de smarten
des doods zullen niet alleen voor Hem wel ontbonden zijn
het staat niet alleen vast dat de Gekruisigde wederom levend
is geworden, maar het is onmogelijk dat het anders ware.
Hoè komt Petrus er toe het Paasch-feit als het éénig-
mogelijke, als het noodwendige te erkennen? Dat heeft toch
ook deze Apostel niet altijd gedaan. Heeft hij niet, nog op
het laatst, getracht Jezus' lijden en sterven te verhinderen
door zijn vermaning: „Heer, wees Uzelf genadig, dat zal
geenszins geschieden"? Toen was hij dus allerminst verzekerd
van het niet-mogelijke, waarvan hij in den tekst spreekt.
Lucas verhaalt dat Petrus tot het graf liep en, neder-
bukkende, de linnen doeken zag liggen en wegging, zich
verwonderende bij zichzelven om hetgeen geschied was. En
Johannes bericht ons in zijn Evangelie dat Petrus en Johannes
samen naar het graf gingen. De eerste waagde het in het
graf te gaan; daarna deed zulks ook de ander. Maar terwijl
alleen van den laatste, van Johannes, staat geschreven dat
hij geloofdegeldt hun beiden deze opmerking „Zij wisten
nog de Schrift niet dat Hij van de dooden moést opstaan".
Voorts is er in de verhalen van Jezus verschijningen niets
dat ons het recht geeft om te zeggen dat Petrus den Op
gestane begroet heeft met de kalmte van een die wist dat
de dood onmogelijk Hem heeft kunnen houden. Hoe is
Petrus er dan toch toe gekomen om als van-zelf sprekend
te beschouwen wat hij voorheen als ij del geklapheeft
aangemerkt
Ik meen dat de eenige bevredigende oplossing van dit raadsel
is gelegen in deze eenvoudige omstandigheid dat het voor
Petrus intusschen Pinksteren is geworden. Niet vóór, maar
na de uitstorting des Heiligen Geestes, heeft Petrus dat
woord gesproken „alzoo het niet mogelijk was dat Hij van
denzelven dood zou gehouden worden".
Wat hij, zelfs na het aanlichten van den Paasch-morgen,
nog niet zag, aanschouwde hij bij het doorbreken van den
Pinkster-dag, die alles in een ander, verheerlijkt licht stelde.
Met den Heiligen Geest gezalfd, den Geest die ook ver
lichte oogen des verstands geeft, herinnert zich Petrus de
woorden van Jezus, gesproken toen Hij nog met Zijn discipelen
was. Wat hadden zij Hem gedurig misverstaan Hoe blind
en stompzinnig waren zij geweest„Gij hebt de woorden
des eeuwigen levens" bad Petrus geantwoord. Maar de
draagkracht dier belijdenis had hij toen niet gevoeld. Anders
had hij naar die levens-woorden beter geluisterd en er op
vertrouwd Nü echter, door den gekomen Trooster ingeleid
in al de waarheid, staat Petrus rotsvast in de zekerheid dat
Hij, Die zulke levenswoorden sprak, Die zóó getuigde van
het leven, met geen mogelijkheid van den dood kon gehouden
worden
En dan Jezus' daden. Voorheen had ook Petrus die niet
gezien als de openbaringen van 's Heeren levens-kracht.
Hij was van drie dooden opwekkingen getuige geweest,
maar, hoe groot ook de oogenblikkelijke indruk moge geweest
zijn, deze was toch later weer uitgewischt. Met den Heiligen
Geest vervuld, den Geest der indachtig-making, komt al het
vergetene, al het op den achtergrond getredene, weer naar
voren en naar boven. Nu verbaast Petrus zich er over dat
hij heeft kunnen denken dat Jezus, Die zich zóó krachtiglijk
had bewezen te zijn de Heer over den dood, door den dood
kon gehouden worden. Nu ziet hij het in nu dóór-ziet hij
de Heer is waarlijk opgestaan en die opstanding moést, ja
moest komen.
En dan Jezus' dood. Hoe heeft de Heer, die toch geen
reden had om den dood te vreezen, dien beker met sterke
roeping en tranen afgebeden. Daar heeft Petrus niets van
begrepen. Hij heeft het dan ook niet noodig geacht een
uur met Hem te waken. Vreemd dat Jezus zoo benauwd
was en beangstNu echter het Pinksterlicht in Petrus' hart
is opgegaan, verstaat hij dat Jezus' doods-angst verklaard
wordt door het feit dat voor Hèin de dood het volstrekt-
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Te ef 145.
Depot van de STOOM VERVERIJ en CHEMISCHF WASSCHFRIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- én Heeren-Garderobe ving *n onberspeiyk
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen m