Leestafel. Zending. de priesters wordt het coelibaat, als zijnde slechts van disciplinair karakter, afgeschaft. (In Nederland bleef echter het priester-coelibaat gehandhaafd. 5.) Bijzondere kleedij en tonsuur der priesters wordt afgeschaft. In Amerika telt de O. R. Kerk 60.000, in Zwitserland 50.000 leden. In Oostenrijk, waar zij sedert 1877 de keizerlijke goedkeuring heeft gekregen, 30.000. In Frankrijk is de O. R. beweging weinig toegenomen, mede door het z.g n. modernisme dat daar de R. C. Kerk heeft doordrongen en met de O. R. beweging eenigszins paralel loopt. De kleine ge meente te Parijs, gevormd onder „Père Hyacinthe" is, toen zij dreigde te verloopen, door de Utrechtsche Kerk onder haar jurisdictie genomen. In Italië is er van de O. R. beweging niets terecht ge komen. In Spanje en Portugal kwam zij in Anglikaansch vaarwater. In Russisch Polen is in het begin dezer eeuw de zgn. O. R.Maria- Kerk gesticht, die reeds bij den aanvang 200.000 zielen telde. De genoemde Kerken zijn verbonden door de Unie van Utrecht van 24 September 1889. Naar het gevoelen der O. R. Kerk wordt door haar de ware christelijke overlevering, het oude Katholieke geloof, het zuiverst bewaard. Zij huldigt den stelregeleenheid in het noodzakelijke, vrijheid in het onzekere, in alles liefde. P. M. Niets dan Christus. Herdenkings rede ter gelegenheid zijner 25- jarige Ambtsvervulling door J. A. van Leeuwen, Predt. te Bloemen- daal. Haarlem, de Erven Loosjes 1917. Deze Rede is den 4den Maart 1917 uitgesproken en Ds. van Leeuwen deed een goed werk haar verkrijgbaar te stellen. Jammer, dat daaraan, ook in dezen Zondagsbode, geen publiciteit werd gegeven. Had de Schrijver niet de vriendelijkheid gehad mij een present-exemplaar toe te zenden, ook ik had van deze uitgave geen kennis gedragen en zou daardoor verstoken zijn gebleven van het voorrecht zijne prediking, die ik niet hooren koude, te lezen. De tekst waarover Ds. v. L. sprak, is 1 Cor. 2 vs. 2. Ons treft in deze toespraak de dankbaarheid bij het terug zien op den afgelegden weg en de warmte waarmede getuigd wordt van persoonlijke ervaring dat in Christus alle heil is voor den mensch. Valsche plechtigheid, bombarie pathos en hoogmoedige nederigheid zijn in dit geheele geschrift natuurlijk nergens te vinden. Als Ds. van Leeuwen spreekt of schrijft, zijn de eenvoud en de ootmoed gedurig aan het woord, terwijl de pittige, welverzorgde stijl ook van de literarische gaven des Auteurs overvloedig getuigenis aflegt. Het uiterlijk van het boekje doet de Erven Loosjes alle eer aan. De opbrengst komt ten voordeele van de Ned. Herv. Kerk te Bloemendaal. P. M. De spelling Kollewijn door J. W. Engelkes, 8e Druk. Verkorte en herziene uitgave, met toestemming van de Schrijver bewerkt door Dr. J. A. Vor der Hake. Waarschijnlijk heb ik de toezending dezer brochure mede te wijten aan mijne bespreking van het anti-Kollewijnsche geschrift van mijnen Broeder, in den Zondagsbode van een paar weken geleden. Ik zeg opzettelijk dat de toezending daaraan wel te wijten zal zijn. Want ik kan niet zeggen dat ik haar waarschijnlijk aan mijne recensie dank. Zóó sterk is mijn afkeer van „de Vereenvoudige Spelling", dat ik stelselmatig ieder artikel of geschrift, dat daarin is geschreven, ongelezen laat. Zoodra ik woorden zie staan als vis, mens, tans, Franse, sent, koupiet, overvalt mij zulk een griezeling, dat ik er geen oog meer insla. En ik verzoek dringend in het vervolg van zulke lectuur verschoond te mogen blijven. P. M. De Evangelisten-Opleiding te Heemstede, Haarlem Kleynenberg Co 1917. Verkrijgbaar bij den Secr.-Pennm. L. J. H. v. d. Kloot Meyburg, Heerenweg 223 Haarlem. Prijs f 0 60. Alle waar is niét naar zijn geld. Hoe is het mogelijk in dezen tijd van papier-nood, zulk een fraai-geïllustreerd en op stevig papier helder gedrukt boekje van 84 bladzijden voor zóó weinig geld verkrijgbaar te stellen? Die zestig cents kunnen niet meer zijn dan een kleine vergoeding der onkosten. Maar ook de innerlijke waarde van dit geschrift bevestigt wat ik zeidealle waar is niét naar zijn geld. Gelukkig maar, want anders zou hetgeen ons hier wordt geboden inderdaad „onbetaalbaar" zijn geweest voor menig een die nu tegen de uitgave van zulk een klein bedrag niet behoeft op te zien om zich een exemplaar aan te schaffen. In het Voorwoord van het Bestuur der Evangelisten- School, bestaande uit de H.H. Dr. H. T. Oberman, Voorz., L. J. H. v. d. Kloot Meyburg, Secr.-Pennm. en T. van Essen, wordt dank gebracht aan „Meer en Bosch" voor het opnemen der kweekeling-evangelisten in den kring der diakonen wier opleidingscursus voor het examen van gods dienst-onderwijzer is samengesmolten en uitgebreid tot het theoretische gedeelte van de vorming der toekomstige Evan gelisten. Hun opleiding samen met de Broeders van Meer- en-Bosch en hun mede-leven met dezen kan niet anders dan hun a.s. levenstaak ten goede komen. Wat de geschiedenis van de Oprichting der School, in verband met het Instituut „Meer en Bosch" te Heemstede betreft, daarvan verhalen blz. 925 van het boekje, die onwedersprekelijk bewijzen dat deze zaak niet is uit de menschen. De Evangelisten-opleiding te Heemstede is op het gebed geboren. Hoogst belangrijk zijn de Referaten over „De voorwaarden van zielen-arbeid", door Dr. H. T. Oberman gehouden op de Tent-Conferentie, den 9den en lOden Aug. 1916 en in dit geschrift opgenomen. Over de theoretische en praktische voorwaarden voor de bearbeiding der zielen van onzen tijd, om ze tot God te brengen, worden hier uitnemende dingen gezegd. Van citeeren onthoud ik mij opzettelijk, in de hoop dat men zich het boekje zélf aanschaffe en het leze. Buiten twijfel voorziet de nieuwe Stichting in een dringende behoefte en haar combinatie met „Meer en Bosch" waarborgt haar toekomst. God, die zèif dit goede werk begon, zal het ook vol eindigen. Laat mij er ten slotte nog dit bijvoegen dat uit alles duidelijk blijkt dat de leiding der School aan mannen is toevertrouwd, die geheel berekend zijn voor hun taak. Hun verstandelijke én geestelijke bekwaamheid is önverdacht. En hun opvattingen en beschouwingen zijn allesbehalve ziekelijk-dweperig, maarfrisch én echt-nuchter, door-en-door gezond. P. M. EEN VRUCHT VAN CHRISTELIJKE LEKTUUR. I. Er zijn er, die het nut van het uitreiken van Testamenten, boeken en traktaten wel eens in twijfel trekken, en zeker, veel, zeer veel van het aldus uitgestrooide zaad valt op den weg of op de rotsen en gaat verloren, maar dat neemt niet weg, dat er toch vaak veel zegen gevolgd is op het biddend uitreiken van christelijke lektuur, terwijl het even zeker is dat veel vrucht eerst in de eeuwigheid openbaar zal worden. Heerlijk is het echter voor den geloovigen arbeider in Gods koninkrijk, wanneer de Heer hem reeds bij zijn leven iets van die vrucht doet aanschouwen. Zoo ging het onlangs met den heer David Baron, een bekeerden Engelschen Israëliet, die reeds zeer vele jaren aan zijn broeders uit het oude volk met groote liefde en trouw den Christus heeft ver kondigd. Hij ontving namelijk een brief uit Amerika, die hem hartelijk verblijdde en dien wij hier laten volgen. Hij luidt aldus. Vrede zij u in Jezus, onze Gerechtigheid. Waarde en geëerde Broeder Uit den diepsten grond mijns harten dank ik u voor de eeuwige weldaad, die gij mij bewezen hebt door mij te helpen om tot het eeuwige leven te komen. Ik ben nu vier en dertig jaar en al mijn levensdagen heb ik mij gekweld met onophoudelijk den Talmud te bestudeeren en zoo te handelen naar de Talmudische uitspraak„De woorden der Wet blijven alleen bij hem, die zichzelf om harentwil doodt", dat wil zeggen: Die zich om harentwil alle genoegens ont zegt. Altijd was ik opgesloten in de tent van de Wet en al de kwellingen, waarmede ik mij gekweld heb, hadden maar één doel, namelijk te weten wat het hoofddoel is van het bestaan des menschen op aarde en wat de Heer God van hem eischt. De vermaken des

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1917 | | pagina 4