Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 52
ZONDAG 29 April 1917
5de Jaargang.
Predikbeurten
De opgang naar Jeruzalem.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A. C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej C. BIENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer010
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels - 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 6 bladzijden.
Zondag 29 April 1917
Ned. Herv. Gem.
Zandvoort: v.m. 101/o uur: De Heer WEBER,
uit Haarlem,
n.m. 8 uur UITVOERING van „Immanuel".
Bloemendaal: v.m. 10 uur: Ds, G. VAN DER GIESSEN.
Predt. te Rotterdam.
Wegslepend schoon was zijn zang door den klaren klank
van zijn stem wist hij ieder te boeien, en deed hij teedere
snaren trillen. Geen wonder dat hij door zijn vrienden de
door God begenadigde werd genoemd. Met eerbewijzen
werd hij overladen, en zijn naam ging van mond tot mond.
Maar het geluk louterde hem niet. Hij zocht zijn vermaak
overal, behalve op de hoogten des levens daarom, hoezeer
hij werd geroemd, het bleef ledig in zijne ziel.
Daar komt een oogenblik, dat de uitwendige glans des
levens gaat verdwijnen hij verliest de gave van het gezang,
die zijn glorie is geweest. De' bewondering wijkt en 't wordt
eenzaam om hem heen. In die verlatenheid vindt hij zich-
zelven en door de diepten van het verlies komt hij tot de
ervaring van hooger vrede. Het uitwendig schitterende maakt
plaats voor innerlijken rijkdom, in zijn hart klinkt een lied
van wondere schoonheid.
Wanneer is hij de door God begenadigde geweest? Wat
baal het een mensch zoo hij de geheele wereld gewint en
hij lijdt schade zijner ziel? Achter den heuvel van het
aanvaarde lijden, verrijst een stad van onvergankelijke
heerlijkheid.
!-
„Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem", zoo spreekt de
Heiland tot Zijne discipelen. Gehoorzamende Zijn wenk
wandelen zij met Hem mede.
Zulk een gang naar Jeruzalem is voor den Israëliet een
feestelijke tocht. Zich verheugende over de voorrechten van
zijn volk heft hij de liederen der optochten aan, waarin hij
den rijkdom bezingt van de hooggebouwde stad. Thans
echter zwijgt het lied. Het uitzicht is te omneveld dan dat
voor de vroolijkheid een vrije baan zou kunnen worden
geopend. Diepe ernst ligt er op het gelaat van den Meester.
Voor de schoonheid van het aardsche Jeruzalem heeft Hij
thans geen oog en geen woord. Niet de steenen en de ge
bouwen, de belichaamde trots voor den Jood, houden Hem
bezig; komend lijden kondigt Hij Zijne discipelen aan. Zoo
wordt de weg naar Jeruzalem zwaar, zwaar als de tocht
naar een graf.
De lijdensweg is voor den mensch de weg van het breken
zijner idealen, het verijdelen zijner verwachtingen. Wij dach
ten dat wij gingen naar de gedroomde heerlijkheid van een
aardsch Jeruzalem en wij kwamen bij een kruis. Het lijden
is de vereenzaming des levens alles wat wij wenschten
wijkt terug en wat naderkomt vervult het hart met vreezen.
Totdat wij op den lijdensweg in aanraking komen met den
Christus. Niet zooals de discipelen, die wel met Hem wan
delen, maar voor wie Hij langzamerhand een vreemde
wordteen vreemde aan wien zij zich ergeren, en dien zij
daarom straks verlaten. Maar zoo, dat wij Hem zien als
Een, die ons met het lijden verzoent.
Als de discipelen met Jezus voortwandelen, komen zij in
aanraking met een blinde.
Maar wie merkt op zulk een ongelukkige, die arm is
bovendien.
Zeker niet de menschen, die vol zijn van 't naderende
feest„zij bestraffen hem. dat hij zwijgen zal".
Maar wel Jezus, wiens hart zwaar is van leed. Al gaat
Hij de donkerste toekomst tegen, een toekomst waarvoor
de zijnen terugbeven. Hij heeft oor en hart voor dien onge
lukkige, die tot Hem roept. Hoe Koninlijk gaat de Heiland
de weg van Zijn lijden. Daar is, zoo blijkt het in Hem,
een mogelijkheid om door het lijden niet overwonnen té
worden. De weg des doods kan worden een weg tot de'
zegepraal. De berooving der smarten kan leiden tot onschat
bare winst. Als wij maar leeren zien de waarde der eeuwige
dingen, onschatbaar, boven de dingen van den tijd.
Zoo aanschouwde het de schrijver van het boek der
Openbaringen. Wie heeft den jammer van 't lijden mat zpp
scherpe lijnen geteekend als hij
Toch wordt voor hem de wereldgeschiedenis met haret
verwarring en hare ontzag lijke verliezen een historie der
overwinningde overwinning van den Koning die komt
boven alle verwoestingen uit ziet hij de stralende poorten
van het nieuwe Jeruzalem, en hij worstelt met zijn taal) om
iets te teekenen van de heerlijkheid die hem wenkt.
Met Christus te sterven is het eeuwige leven zien.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt eo verft allo soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
Speciale inriciting voor bet stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen.