Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 7
ZONDAG 17 Juni 1917
6de Jaargang.
Predikbeurten.
Een goed man-
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A. C T I E
O POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. B1ENFAIT - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIEN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Ned. Herv. Gem. Zondag 17 !uni 1917.
Zandvoort: v.m. KV/a uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal: v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
Hij was een goed man.
Hand. 11 24a.
Waarom wordt die hooge lofspraak: „hij was een goed
man", gegeven aan Barnabas?
Ik wil u een paar dingen van Barnabas vertellen. Dan
wordt wel duidelijk, waarom Lukas hem „een goed man"
noemt.
Barnabas was een Leviet. Maar hij behoorde tot de
Grieksche Joden. Want hij was geboren op het eiland Cyprus.
Daardoor kende hij de Grieksche wereld door en door. Hij
leeft van zijn jeugd af te midden der Grieksche cultuur.
Waarschijnlijk heeft hij daaraan te danken, dat zijn blik
ruimer, zijn hart minder eng is, dan van de joden in Pa
lestina. Waardoor hij later in staat is uitnemende diensten
te bewijzen aan de moedergemeente te Jeruzalem.
't Eerst maken wij kennis met Barnabas, niet lang na
het Pinksterfeest, 't Waren die wonderbare dagen van vol
maakte eenheid en volkomen broederschap, toen de leden
der gemeente zelfs hun bezittingen gemeenschappelijk eigen
dom verklaarden. Onder degenen die hun vaste goederen
verkochten ten bate van allen, was ook Barnabas „Hij had
een akker, vertelt Lucas, en verkocht dien en bracht het
geld en legde 't aan de voeten der apostelen.
Na die eerste daad van onbaatzuchtigheid volgde een
andere, die nog duidelijker laat zien, dat Barnabas „een
goed man" was, een nobel karakter, iemand die nooit
zichzelve zocht, 't Gold Paulus. Paulus is uit Jeruzalem
weggegaan als hartstochtelijk hater van Christus. Hij komt
er terug als deemoedig discipel van Christus. Nu wil hij
zich bij de gemeente voegen; hun samenkomsten bijwonen
opgenomen worden in hun kring. Maar men wantrouwt
Paulus. Zou het geen strik zijn, die hij spant? Zou hij
geen bekeering veinzen? Hij heeft al zoovelen laten ge
vangen nemen en martelen. In dien voor Paulus zoo pijn
lijken tijd neemt Barnabas hem in bescherming. Hij pleit
voor Paulus. Hij betoogt, dat zijn bekeering echt is. Hij
leidt hem binnen, in den kring der discipelen, en neemt
alle verantwoordelijkheid daarvoor op zich, „Hij was een
goed man."
Nadat hij zoo voor Paulus den toegang heeft geopend
tot de gemeente, is 't een poos later weer Barnabas, die
voor de heidenen de deur opent om christen te worden.
De eerste apostelen en discipelen hadden aan niemand
Christus gebracht, dan aan de Joden. Maar toen na den
marteldood van Stefanus felle vervolging de gemeente te
Jeruzalem uiteenjoeg, kwamen van hare leden ook terecht
in plaatsen met heidensche bevolking. Vanzelf sprak dat
christenen niet zwegen van Christus. Zijn licht brengen zij
dus de heidenen. En die prediking vindt als akker de
wereld, 't Getal is groot, dat in Christus gelooven gaat.
Dat hooren de apostelen te Jeruzalem. Ze zijn er niet blij
om. Ze schrikken er van. Zou dat wel goed zijn? Menschen
zonder christelijk etiket, die geloovig worden En christen-
menschen die omgaan met pure heidenen De gemeente
te Jeruzalem zendt er Barnabas op uit, om de zaak te
onderzoeken. Want „hij was een goed man". Barnabas
komt in Klein-Azië ziet wat er gebeurt is, en hoort wat
God beeft gedaan. En dan schudt hij zijn hoofd niet, ge
lijk de Jeruzalemmers. Hij zingt van blijdschap. Want hij
speurt terstond hier werkt God.
En dan denkt Barnabas niet aan zichzelf, wanneer hij
ziet, dat het in de heidenwereld begonnen werk krachtig
moet worden doorgezet. Dat is werk voor Paulus. Hij zoekt
Paulus op, en neemt hem mede naar Antiochie, om daar
samen Christus te brengen.
Als zij later op reis gaan op een zendingstocht door
Klein-Azië. gebeurt er iets zeer bedroevends. Barnabas heeft
een neef, een zekere Johannes Marcus. Dezen hebben zij
meegenomen op hun reis, om hen te helpen in hun werk.
Maar hij heeft hen in den steek gelaten. Dan wil later
Barnabas dien neef toch weer meenemen. Paulus zegt dat
't niet kan. Iemand die zich zoo onwaardig gedragen heeft,
kan hij niet gebruiken. Er ontstaat twist tusschen Barnabas
en Paulus. 't Loopt zóó hoog, dat zij van elkander gaan,
en afzonderlijk hun werk voortzetten. En blijkbaar heeft
Barnabas dat spoedig opgegeven.
Om zijn neef heeft Barnabas alles verloren: zijn vriend,
zijn werk, zijn plaats in de gemeente. Zoo verdwijnt Bar
nabas uit de rij der voormannen in de gemeente, 't Is niet
altijd een geweldige storm, die een schip doet vergaan
of een torenhooge rots, waarop het schipbreuk lijdt. Is
menige ziel niet gebonden, en gevangen gehouden, door
spinrag fijne beletselen? Is menig leven niet in schaduw ge
zet door weinig opvallende zonde? Is de koers van menig
leven niet veranderd, zijn ontplooing niet verhinderd door -
nu ja een fout; maar eene, die toch niet zoo heel belang
rijk schijnt te wezen? Ja, schijnt te wezen Smartelijk, wan
neer het een man treft, als Barnabas, van wien alles het
oordeel rechtvaardigt: „hij was een goed man".
(Slot volgt.)
BI. J. A. v. L.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145,
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
am- Speciale inrichting voor hst stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.