Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 14
ZONDAG 5 Augustus 1917
6de Jaargang.
Predikbeurten.
Vredes-Zondag.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. BIENFA1T - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsƒ0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
1917.
Ned. Herv. Gem. Zondag 5 Aug.
Zandvoort: v.m. 10'/2 uur: Prof. Dr. H. M. VAN NES.
Hoogleeraar te Leiden.
(Extra-Collecte voor de Kerk)
Bloemendaalv.m. 10 uur: (Geen opgave ontvangen.)
Nu dan ook, spreekt de Heer, bekeert u tot mij met uw
gansche hart en dat met vasten en met geween en met
rouwklage en scheurt uw hart en niet uw kleederen en
bekeert u tot den Heer uwen God.
Wie weet, Hij mocht zich wenden en berouw hebben
en Hij mocht een zegen achter zich overlaten.
Joel II vs. 12, 13a, 14a.
De Nederlandsche afdeeling van den Wereldbond der
Kerken tot het bevorderen van eene goede verstandhouding
tusschen de volken, heeft ook dit jaar een oproep gedaan
om den eersten Zondag in Augustus, een dag van zoo
smartelijke herinnering, te maken tot een Vredes-Zondag.
De bedoeling is natuurlijk niet dat men dan overal zou
samenkomen tot een soort vredes-conferentie om vredes
liederen te gaan zingen, vredes-kansen te bespreken, vredes
voorwaarden te ontwerpen, vredes-luchtpaleizen te bouwen
en vredes-voorspellingen te doen.
Op den Vredes-Zondag dient de vraag aan de orde
gesteld en beantwoord te worden hoe moet, overeenkom
stig het Evangelie, onze verhouding zijn tegenover de toe
standen en vraagstukken temidden waarvan wij in deze
wereld-crisis leven? Wat hebben de schrikkelijke gebeur
tenissen onzer dagen ons, Christenen, te zeggen
De opzettelijke overweging van dit onderwerp zal
niemand overbodig kunnen noemen. Want de oorlog woedt
nu drie volle jaren en ons volk verkeert in het allergrootste
gevaar. De geest van verootmoediging, in de Augustus
dagen van 1914 over de menschen gekomen, is verdwenen.
Het toen ontwaakte besef van mede-verantwoordelijkheid
voor de losgebarsten razernij, is weggevaagd. Van nationale
boetedoening is ook het laatste spoor uitgewischt. Men
klaagt steen en been over de dure tijden en den overlast
dien ook wij van den oorlog ondervinden. Maarer is
compensatie genoegEr wordt grof geld verdiend. De
beroeringen, die de wereld op haar grondvesten doen da
veren, maken geen indruk meer. Zoolang we maar, zoo
goed en kwaad als het dan gelukt, onze neutraliteit kunnen
bewaren, zijn we heel tevreden. En in zijn betrekkelijke
veiligheid verwildert ons volk hoe langer hoe erger. In alle
lagen der maatschappij is er een uitgieting van ongerech
tigheid en lichtzinnigheid zonder mate. Ons volk is aan
het pretmaken en het munt slaan uit de financieele ver
warring, waardoor de zedeloosheid hand over hand toe
neemt. Terwijl de wereldbrand al geweldiger afmetingen
aanneemt, de slachtoffers van den krijg bij millioenen
worden geteld, Europa zijn ondergang tegemoet snelt en
de aarde druipt van menschenbloed, viert men in 't stukje
land tuschen Dollard en Schelde feest op feest. Menschen
die niet naar het buitenland kunnen en zij die door hun
extra-verdiensten zich nu de weelde van het uitgaan kunnen
permitteeren, bevolken de publieke vermakelijkheden in
eigen land en krioelen en joelen op alle plaatsen waar
men zich maar kan amuseeren. Temidden van de dreu
nende donderslagen des gerichts en bij 't felle licht van
Gods bliksemen, die alom dood en verderf aanrichten,
viert ons volk één kermis der ijdelheid, dag en nacht.
Indien deze wereld-oorlog is, óók is, tuchtiging Gods,
dan doet men ten onzent niet veel anders dan dit oordeel
over zichzelf inroepen, een oordeel dat zwaarder zal zijn
dan de oordeelen over de oorlogvoerende volkeren gekomen.
Wij toch hebben .den tijd gèhad om ons, door de schrikke
lijke gerichten die over de wereld gaan, tot boete en be
rouw te laten brengen. Maar wij hebben dien tijd van be
zoeking niet bekend. Daarom kan het oogenblik niet uit
blijven dat God, gesard en getart, zal opstaan in Zijn
toorn om ons prijs te geven aan verderf en ondergang.
Deze Vredes-Zondag is uitgeschreven om, indien het
niet reeds te laat is, alsnog de menschen te bewegen tot
bekeering.
Bekeert u Is het niet omdat gijzelf rechtstreeks mede
schuldig staat aan de algemeene losbandigheid, dan omdat
gij verzuimd hebt de ernstige voornemens, die de oorlog
bij het uitbreken in u opwekte, te vervullen omdat gij
naliet de heilige besluiten tot soberder en degelijker in
richting van uw leven uit te voeren omdat gij geen zegen
voor uw eigen hart en leven hebt weggedragen als uw
oorlogswinst gedurende de laatste drie jaren.
Bekeert u Ter oorzake van uw houding tegenover de
machten van ongeloof en Godverzaking, die zich doen gelden
op ieder levens-terrein ter oorzake uwer wereld-gelijk
vormigheid en het u aanpassen aan zondige gewoonten en
gebruiken.
Bekeert u Van uw hebzucht en zelfzucht en gebrek
aan ernst en uw ongeloovige bezorgdheid over mogelijk gebrek
aan tijdelijke dingen in de toekomst.
Bekeert u Doet uw onaandoenlijkheid weg en staakt
uw twisten en houdt op met uw ellendige jacht naar genot
Bekeert uHerziet uw christendom, uw doode, we-
reldsche, heidensche, bloedelooze en daarom zoo slappe
en stumperige christendom en bekeert u daarvan tot het
christendom, d. i. van uw orthodox of modern Christus-
begrip tot den levenden Christus-zèlven
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Grooté Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
■ar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, -aaa