Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 18
ZONDAG 2 September 1917
6de Jaargang.
Predikbeurten
Onaandoenlijk-
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R. E jD A. O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. C. BIENFA1T - Aerdenhout
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Ned. Herv. Gem. Zondag 2 Sept. 1917.
Zandvoort: v.m. 1,0 7j uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Doopsbediening.
(Extra-collecte voor de Kerk.)
Bloemendaalv.m. 10 uur: De Heer van OS,
Zendeling onder Israël.
Wordt den goddelooze genade
bewezen, toch leert hij geen ge
rechtigheid. Jesaja 26 10.
„Wanneer Uwe gerichten op de aarde zijn", zoo spreekt
de profeet in het vorige vers den Heer aan, „dan leeren
de inwoners der wereld gerechtigheid." En dan volgt
er in ons tekstvers: „Wordt den goddelooze genade be
wezen, hij leert evenwel geen gerechtigheid, hij bedrijft on
recht in een gansch richtig land (dat is, een land waar
alles naar recht en orde toegaat) en hij ziet de hoogheid
des Heeren niet aan." Hij heeft er geen oog voor. Onder
dit alles blijft hij volkomen onaandoenlijk, voor oordeelen,
zoowel als voor genadebewijzen,volkomen ongevoelig,onder de
straffende, zoowel als de zegenende hand Gods, onbekeerlijk.
Onaandoenlijk. Een droevige, ja vreeselijke toestand,
maar waarlijk niet zeldzaam, helaas, zeer algemeen. En het
droevige nog daarbij is, dat deze onaandoenlijkheid met de
jaren erger wordt inplaats van beter, dat de verharding en
vereelting van het hart toeneemt, zoodat het telkens moei-
hjxer wordt aangedaan te worden en zich te bekeeren. In
de jeugd is het hart nog feeder en wordt licht bewogen,
dan is het de welaangename tijd, dan is het de dag der
zaligheid, dan is het het oogenblik om te luisteren naar
de roepstem des Heeren: „Wend u tot Mij en word be
houden; geef Mij uw hart." Maar later maken die roep
stemmen, ook al worden zij nog gehoord, steeds minder
indruk op het hart, dat zich gehecht heeft aan de wereld,
dat misschien vastgeketend is aan zondige lusten en ge
woonten, en het blijft onaandoenlijk en onbekeerd.
Onaandoenlijk voor de gerichten Gods „Wanneer
Uwe gerichten op de aarde zijn," zegt de profeet, „zoo
leeren de inwoners der wereld gerechtigheid". Voorwaar,
Godsgerichten zijn nu reeds drie jaren op de aarde. Heb
ben de inwoners der wereld gerechtigheid geleerd? Er zul
len er zeker niet weinigen zijn in de oorlogvoerende landen
en daarbuiten, aan het front en in het binnenland, die door
angst en zorg, door pijn en rouw, zich tot den Heer hebben
bekeerd, dien zij nooit gediend noch gekend hadden, of
van wien zij zich hadden afgekeerd, misschien veel meer,
dan wij in onze kortzichtigheid vermoeden. De Heer kent
hen en heeft gezien dat zij baden en heeft hun gebed ver
hoord. Maar is dat gezegende gev-'.g van de gerichten
Gods algemeen? Ach, wij weten wel beter. Zouden die
gerichten daaruin zoo lang duren, omdat zij nog niet heb
ben uitgewerkt, wat zij naar Gods liefdevol, ja liefdevol
plan moesten uitwerken: de redding eener wereld, die, aan
de zonde en de ijdelheid verkocht en verknocht, naar het
verderf henen ijlde Zien wij, als wij in de oorlogvoerende
landen rondzien, veel algemeene verootmoediging en schuld
besef? Of veeleer zelfverheffing? Zien wij in ons vaderland
over het algemeen meer ernst, meer een zich afkeeren van
de ijdelheden en terugkeer tot God, of veeleer grenzen-
looze lichtzinnigheid aan de eene, en groote angst en zorg
voor het noodige voedsel en de noodige brandstof aan de
andere zijde? Voor het hoogere, voor de roepstem Gods
heeft men geen oog en geen oor. Bij zeer velen schijnt de
heidensche levensleuze te heerschen„Laat ons eten en
drinken, want morgen sterven wij."
Zoo is het wat de gerichten Gods betreft. Maar de
profeet gaat nog verder en zegt: „Wordt den goddelooze
genade bewezen, hij leert evenwel geen gerechtigheid."
Houden dus de oordeelen op, ook dat helpt nog niet, de
goddelooze blijft onbekeerlijk. En is het niet te vreezen
dat "ook, wanneer door Gods genade er weer vrede komt,
de volken, wel verre van iets geleerd te hebben, zich met
nieuwe, onverzadelijke begeerte op het jagen naar genot
zullen werpen, ten einde „in te halen" wat zij in de oorlogs
jaren hebben gemist.
Maar nu willen wij niet langer over de volken spreken,
maar over ons zeiven en tot ons zeiven inkeeren. Hoe
staat het met ons? Zijn er in ons leven niet wel eens
gerichten Gods geweest? En wat hebben zij uitgewerkt?
-Het ziekbed, waarop w:j werden nedergelegd, de verliezen
die wij hebben geleden, de zorgen die ons dreigden te
overstelpen, de golven en baren die over ons heengingen,
hebben zij ons dichter tot God gebracht En de genade
bewijzen, de uitreddingen, de voorspoed, al datgene wat
wij gewoon zijn „zegeningen" te noemen, alsof niet ook
de beproevingen en teleurstellingen, het lijden en het kruis
zegeningen waren 1 hebben zij ons dankbaar gemaakt
en tot bekeering gebracht Ach, hoe ondankbaar in voor
spoed, hoe murmureerend in tegenspoed zijn wij vaak
geweestEn het gevolg is, dat wij tevergeefs leden en dat
de liefde God onbeantwoord aan ons voorbijging.
Onaandoenlijkheid. God beware ons daarvoor. Hij
schenke ons een feeder, gevoelig hart. Zullen wij niet
daarom bidden? M. F. v. L.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorteo Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
■ar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, -mm