Voor eiken dag Mededeelingen. Leestafel. FEUILLETON. Verzameld door C. B. Zeven gedachten van Jean Paul. 1. De mensch is nimmer schooner, dan wanneer hij om vergeving bidt, of zelf vergeving schenkt. 2. Ernstige arbeid verzoent altijd, eindelijk, zelfs met het leven. 3. Die overal de morgen- en zonzijde zoekt, vindt gemakkelijk overal warmte en licht. 4. De vriendschap kent geenen stand of rang. evenals de ziel geen geslacht kent. 5. De vreesachtige schrikt vóór, de lafaard in en de stoutmoedige na het gevaar. 6. Ons leven is een camera obscura, waarin de voorwerpen des anderen levens met des te helderder licht vallen, naar mate zij meer verduisterd is. 7. De herinnering is het eenige paradijs, uit hetwelk wij niet kunnen verdreven worden. Zelfs onze eerste ouders waren daar niet uit te jagen. Zandvoort. Donderdag 6 Sept. zal, des middags om 12 uur de huwelijksinzegening plaats hebben van den Heer S. de Clercq met Jkvr. A. D.- L. van Lennep. Met dankbaarheid worden hier de volgende giften vermeld Van Mej. C. A. v. W. C. te Bloemendaal voor de Diakonie f 100.—. Van „eene badgaste die genoten heeft van haar verblijf in Zandvoort en weer vol moed tot haar dagelijksche bezigheden terugkeert", naar aanleiding van de preek over Hand. 20 35, f 10.voor de wijkverpleging. Van N. N. voor het Diakoniehuis f25.— met den wensch „Moge dit antwoord op uw vraag van Zondag 1.1. door vele gevolgd worden Van X. voor de diakonie f 20.— „Bij het verlaten van deze gemeente, waar ik de maand Augustus doorbracht, uit dank voor het genoten woord". Van N. N. f 1.voor de Armen en van Mevr. B. te Amsterdam f 20.— voor de Naaischoolvoor hetzelfde doel van den Heer H. f 10.En dan nog f5.van Mevr. B. uit den Haag. Samenkomst met onderwijzeressen en onderwijzers van de Zondagsschool, met het oog op het begin van den nieuwen cursus: Maandag 3 Sept. 'savonds 8 uur in de consistoriekamer. Woensdag 5 Sept. worden de repetities van „Immanuël" hervat. Talrijke opkomst gewenscht. Denkt om de extra-collecte, a.s. Zondag Wegens plaatsgebrek moet de Vragenbus en de Zending nóg eene week wachten. Burgerlijke Stand van Zandvoort. 24-31 Aug. 1917. GeborenGezina Maria, dochter van H. van der Schin kel en M. M. Lefferts. OverledenW. H. van Vliet, 27 jaar. Het Evangelie in Spanje, Juli 1917. Uit een in deze interessante aflevering opgenomen brief van José Crespo, predikant te Utrera blijkt dat de gods dienstkwestie in Spanje weer aan de orde is gekomen. De minister diende een wetsontwerp in waarbij bedehuizen van niet-roomsche kerkgenootschappen van belasting wer den vrijgesteld. In de kamer werd hierover druk gediscu- sieerd en de bisschoppen protesteerden er tegen bij de regeering, terwijl de Evangelische Alliantie den Minister gelukwenschte en dankte, hierin door vele protestantsche gemeenten gevolgd. Van Protestantsche zijde is deze gelegenheid aangegrepen om het volk zooveel mogelijk in te lichten. Daartoe wer den volkssamenkomsten georganiseerd, waarin ook Augustin Arenales, gewezen pastoor en nu predikant, sprak. Tijdens zijn twaafjarig priesterschap had hij de evangelischen zooveel Door zijn genot- en gemakzucht Zondagsrust onthouden wordt. is het publiek er de oorzaak van dat aan duizenden werklieden de GUY DE BRES. li De titel der geloofsbelijdenis was de volgende Belijdenisse des geloofs ghemaeekt met een ghemeen aeeoort door de gheloovigen die in de Nederlanden verkeeren en die na die suy ver heit des heiligen Evangeliums onses Heeren Jesu Christi begeeren te leven". Zij werd met een begeleidenden brief aan koning Filips II toegezonden, waarin o.a. geschreven stond: „in uwe Nederlanden zijn meer dan hondert- duysend mannen, houdende ende volgende de Religie, van welcke wij U nu de Belijdenisse overleveren". De brief eindigde aldus: „Daer- om bidden wij U ootmoedigh in den naam van Hem, die U heeft gestelt ende bewaert in Uw Koninckrijck, dat gij niet en toelaet dat degenen die door gierigheit, eerzucht ende andere kwade gesintheden zich begeven hebben om Uw arm, gezag ende magt te gebruycken om hunnen lust te voldoen ende zich te versadigen met het bloet uwer ondersaten, allen goeden ijver in den godtsdienst ende de vreese Godts be dekken met de woorden van oproer, afwijcking, ergenis ende andere, met dewelcke zij U tegen ons aanhitsen ende opsetten. Och, bedenck toch, genadigste Heer, dat er nooit een tijt is geweest, 'waarin de werelt het licht niet en gezamelijke overeenkomst. heeft gehaet ende tegen de heilige waarheit niet en is opgestaen!" Het was niet te denken, dat deze smeekbede bij Filips II ingang zou vinden; waarschijnlijk heeft hij noch de geloofsbelijdenis, noch den begeleidenden brief ooit onder de oogen gehad; hij zou zich immers al besmet gerekend hebben, wanneer hij een geschrift van ketters had ge lezen! De vervolgingen werden al heviger en hevigerde bloedplakkaten eischten telkens nieuwe slachtoffers en het werd steeds moei lijker, vooral voor de predikanten, om zich buiten de handen der inquisitie en dus van den beul te houden. Ook Guy de Bres moest gedurig vluchten en van woonplaats verwisselen. Nu eens hield hij zich te Sedan in Frankrijk op, waar hij voor den hertog van Bouillon predikte, dan weder te Antwerpen, en eindelijk vestigde hij zich als hervormd predi kant te Valenciennes in Henegouwen. Hier was hij met zijn ambtgenoot Peregrin de la Grange, ijverig werkzaam en kon er in twee kerkge bouwen het Evangelie verkondigen. In het voorjaar van 1567, toen na den beeldenstorm een hevige verontwaardiging, ja woede, zich van den koning had meester gemaakt en tot uiterst strenge maatregelen tegen de protestan ten werd besloten, stuurde de landvoogdes Margaretha Filips van Noircarmes, den gouver neur van Henegouwen, met een aanzienlijke krijgsmacht naar Valenciennes, waar de Her vormden de meerderheid hadden. De stad werd dapper verdedigd, maar nadat Noircarmes kanonnen had doen aanvoeren en het bombar dement een aanvang had genomen, was de moed der inwoners verdwenen en werd de stad overgegeven op deze voorwaarde, dat zij niet zou worden geplunderd en dat de bewoners lijfsbehoud zouden erlangen. Beide beloften werden echter terstond door den trouweloozen en wreeden Noircarmes ver broken. Wel werd niet formeel tot plunderen bevel gegeven, maar de soldaten werden bij burgers ingekwartierd, en zij plunderden en moordden toen naar hartelust, en door beuls- handen werd ieder inwoner die de hervormde leer was toegedaan en ieder die rijk was en wiens bezittingen door verbeurdverklaring den Staat konden verrijken, op het schavot omge bracht Honderden vonden op die wijze den dood en ook de beide predikanten Guy de Bres en Peregrin de la Grange. Michel Herlin, een rijk en geacht burger, werd reeds den eersten dag na de overgave der stad gevangen genomen. De beide predi kanten hadden zich, in gezelschap van den zoon van Herlin, op de vlucht begeven en door de waterpoort de stad verlaten. Te St. Arnaud, waar zij in een herberg hun maaltijd gebruik ten, werden zij op aanwijzen van een boer, die in hen vluchtelingen meende te zien, ge vangen genomen en naar Noircarmes gevoerd. De beide Herlins, vader en zoon, werden onthoofd, en de predikanten met ketenen be laden, in een kerker van het kasteel van Doornik geworpen, van waar zij later naar Valenciennes werden vervoerd. M. F. v. L. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1917 | | pagina 2