Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 30
ZONDAG 25 November 1917
6de Jaargang.
Predikbeurten.
Een gebed in leven en in sterven.
Voor eiken dag.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zand'voort en
Bloemendaal f 1.50
n elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R. E D A O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. Dr. C. GERLINGS - Zandvoort
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 15 regels - 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 25 Nov. 1917.
Zandvoort: 'sav. 7 7, uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal: v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
2de Liturgie.
'sav. 6Vs uur: de Heer K. KOOPMAN.
In uw hand beveel ik mijnen
geest; Gij hebt mij verlost, Heere,
Gij God der waarheid.
Psalm 31 6.
Wij vinden in dezen psalm een voorbeeld van de kracht
des gebeds om in het hart van den geloovige de droefheid
in vroolijk geloofsvertrouwen te verwisselen, eer nog de
tijdelijke omstandigheden waaronder hij lijdt, voor betere
hebben plaats gemaakt. Deze uitkomst wordt echter niet
zonder geestelijken strijd bereikt, een strijd die duidelijk in
dezen psalm waarneembaar is, daar de toon telkens ver
andert. Reeds in het eerste gedeelte tracht de dichter, al
bjddende, op de zekere hulp der Heeren te vertrouwen
(1 9), daarop grijpt droefheid hem aan, waar hij God den
ellendigen toestand schildert, waarin zijn vijanden hem
gebracht hebben (1014). Maar wanneer hij alles den
Heer heeft voorgelegd en toevertrouwd, wordt het gebed
des geloofs een gebed der overwinning (1 5 19). Het einde
van den psalm kan dan ook niet anders dan een dank
lied wezen (2025).
Ons tekstvers is vooral merkwaardig en aan de harten
van alle christenen dierbaar, omdat onze Heiland het eerste
deel daarvan met de teedere toevoeging „Vader", aan het
kruis uitriep op het oogenblik dat Hij sterven ging, gelijk
Hij in het donkerste uur van zijn lijden de woorden van
Psalm 22 „Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij
verlaten tot de Zijne maakte. En wie zal zeggen hoevele
duizenden christenen met die woorden„in Uwe handen
beveel ik mijnen geest", op de lippen en in het hart, ge
troost de donkere vallei van de schaduwen des doods zijn
binnengegaan, evenals hun Heiland wetende dat God, hun
Vader, de God det waarheid, de trouwe God, hen bij het
leven zou bewaren, bij het eeuwige leven, zelfs in den
dood. Van Johannes Huss lezen wij, dat hij op weg naar
den brandstapel ons tekstvers meermalen herhaalde.
Maar het is niet alleen een bede in de ure van het
sterven, al wordt onze tekst gewoonlijk slechts daarvoor
aangezien. Neen, de psalmdichter bedoelt met dit gebed
den Heer te vragen hem bij het leven te bewaren en van
den dood te redden dien zijne vijanden hem dachten aan
te doen. Zijn geest, dat is zijn levensadem, beveelt hij den
Heer aan, overtuigd dat deze machtig is dien levensadem
getrouw en veiiig te bewaren, zoodat hij den dood niet
smaken zal. Deze bede kan en mag door den geloovige
dus eiken dag weder worden opgezonden. En hij denkt
dan niet slechts aan dit aardsche leven, waarvoor hij de
bewarende hoede van Gods liefdehand vraagt, maar wan
neer hij het woord „geest" uitspreekt, denkt hij ook en
vooral aan het leven zijner ziel. Die ziel, zijn innerlijke
wezen, zijn geheele persoonlijkheid, moet aan den Heer
worden overgegeven om bewaard te worden voor den booze,
bekwaam gemaakt om hier op aarde Gods wil te doen,
gevormd en opgevoed voor de eeuwige heerlijkheid.
Ik zeide dat de geloovige deze bede eiken dag kan en
mag opzenden. De geloovige alleen kan het doen. Immers,
hij weet dat het waar is, wat in de tweede helft van ons
tekstvers te lezen staat „Gij hebt mij verlost, Heere, Gij
God der waarheid". En de eerste bede steunt en is gegrond
op de tweede. Omdat God ons verlost heeft, de trouwe
God, die ons in Jezus Christus een volkomen Zaligmaker
gegeven heeft, kan de christen, die die verlossing door het
geloof in zijn Heiland deelachtig geworden is en zich dus
een kind des Vaders weet, dagelijks zijn geest, zijn per
soon, zijn werk, al wat hij is en doet, zijn tijdelijke en
eeuwige belangen, dien Vader overgeven. Hij weet dat het
alles daar wèl geborgen is.
Heerlijke gerustheid! Is zij de onze? Zij kan het zijn.
In uw hoede zijn wij wél geborgen
En, schoon eerlang 't oog ons breek',
Open gaat het op den grooten morgen,
Na deez aardsche lijdensweek!
M. F. v. L.
Laten de jonge mannen en vrouwen der christelijke kerk
zich vreugdevol aangorden tot een levenslangen krijg tegen
zonde, leugen en onreinheid en tegen eiken vorm van baat
zucht of laagheid, een krijg, waarin het leven van Christus
op aarde het al-bezielend voorbeeld is. Deze strijd, hoe
lang ook van duur, is niet dan een oogenblik dat aan de
glansrijke eeuwigheid voorafgaat. Dat wij ons niet haasten
om ons door den strijd heen te slaan en gekroond te wor
den. Zóó groot eene eere is niet zoo licht verkregen. Het
is het voorrecht van groote zielen om den gemakkelijken
weg te vlieden en het moeilijke pad te kiezen en dit met
blijdschap te doen, omdat het een opgaand en vreugdevol
pad is. Dr. Herrick.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- eo Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
aar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen, -«e