Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 32
ZONDAG 9 December 1917
6de Jaargang.
Predikbeurten.
Nog niet!
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A. C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. Dr. C. GERLINGS - Zandvoort
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsf 0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 9 Dec. 1917.
Zandvoort: v.m. ÏO1/, uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
's av. 63/2 uur Mej. Dr. C. GERLINGS.
Bloemendaal; v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN.
- s av. uur: de Heer K. KOOPMAN.
'«at
Jezus zeide tot haar: „Mijne ure is nog
niet gekomen." Joh. 2 4.
Maria had de verlegenheid bemerkt van de menschen,
die daar te Kana bruiloft vieren. Ze gevoelt zoo levendig
die Verlegenheid mede, dat ze meent onmiddellijk raad te
moeten schaffen. Er moet onmiddellijk geholpen worden.
Waartoe moeten anderen langer dan noodig is in pijnlijke,
beschamende verlegenheid blijven
Langer dan noodig is. Neen, Maria, dat behoeft ook niet.
Maar toch is het langer noodig dan zij meent. Zegt Jezus
niet, als zij zich wendt tot hem, om uit de verlegenheid
te helpen „Mijne ure is nog niet gekomen"
Dus,: nog niet 1 Dus wachten.
Eerst moeten alle harten worden toebereid, om hulp te
'ontvangen. Wat baat anders de hulp? Dan „baat" zij even
weinig, als de heele wereld winnen. Want de bate wordt
schade, wanneer zij enkel stoffelijk redt.
Die toebereiding bedoelt elk „nog niet" van Jezus. Elk
„nog niet" is een heraut die Hem voorafgaat en roept
„Hij komt!" Wie den heraut over het hoofd ziet, en zijn
stem niet hoort, loopt gevaar, straks óók den Heer zeiven
over het hoofd te zien, en Zijn stem niet te hooren, als
Zijn „nog niet" is voortgeschreden tot: „nu is het tijd";
en „Mijne ure is nog niet gekomen" in den voortgang der
jaren is uitgegroeid tot „nu is het mijn tijd".
Zoo laten velen hun tijd voorbijgaan omdat ze Zijn
tijd niet hebben opgemerkt. En ze hebben „Zijne ure" niet
opgemerkt, omdat ze in het „nog niet" niets anders hoorden
dan „niet" Hij komt niet, Hij helpt niet, Hij redt niet,
Hij verhoort niet. En om de wille van dat „niet sloten ze
hun harten, en keerden ze zich af. Ging Hij niet voorbij
op hunnen weg onopgemerkt door hen Hij was er wel.
Maar zij waren er niet. Hij was er wel, helpend en troostend.
Maar zij waren afwezig zoodat ze alleen maar hulp ont
vingen; maar niet van Hem. En getroost werden, omdat er
hulp was opgedaagd. Maar niet door Hem. Zoodat ze hulp
ontvingen; maar het wonder ging hun voorbij. Want Christus'
heraut had hunne harten niet toebereid, toen in dat „nog
niet" de verzekering kwam: „Hij komt".
Of is het geen toebereiding tot Zijn komst, als Jezus ver
zekert: „Mijne ure is nog niet gekomen"? Het is de smarte
lijke toebereiding, die Hij telkens gebruikt. Voor dat „nog
niet" hebben wij oor. Maar eer het ons brengt tot uitzien
vol geloof, vol vast vertrouwen en sterke hoop, naar
Zijn komst! Eer wij langs den weg gaan staan wachtende
op Zijn komstHoe onrustig loopen we heen en weer, om
de wille van dat „nog niet". Hoe gefolterd met lange
pijniging, gaan de uren voorbij, als Hij dat „nog niet" hand
haaft. Aldoor handhaaft. Veel langer en hardnekkiger dan
naar ons begrip, goed is.
Eerst moet uit dat „nog niet", wanneer wij het nazeggen,
het ongeduld weg. En de wrevel weg. En het ongeloof weg.
Eerst moet de stem Van het ongeduld stil worden, en de
stem van den wrevel zwijgen. En in de stilte moet de ver
wachting geboren worden, en het geloof plaats krijgen om
te staan, en uit te zien. In die stilte komt er ruimte voor
de herautenstem„Hij komt" wanneer Jezus zegt„Nog
niet; Mijne ure is nog niet gekomen".
Leer van het water, heeft iemand gezegd. Wanneer er
geen hindernissen zijn, stroomt het den berg af naar het dal.
Is er een gesloten sluisdeur op zijn weg, dan staat het niet
stil, maar stijgt geluidloos tot de gewenschte hoogte. Gaat
de sluisdeur open, dan stroomt het water terstond gehoor
zaam verder. Doet men het in een vierkant vat, dan is het
vierkant, en in een ronde kruik is het rond. Bij dat alles
behoudt het al zijn eigenschappen, rustig en stil. Het stilt
den dorst, en liet werkt altijd precies zooveel, als het over
eenkomstig zijn gewicht, en naar de plaats waar het zich
bevindt, werken kan. Is dat niet ook een beeld van het
wezen des Christendoms? Wezenlijk geloof en sterke, eigen
ervaring moeten u eerst zóó stil maken, dat ge bereid en
bekwaam zijt gelijk het water en in uw hart zijt toebereid,
om Jezus wenk te volgen en Zijn weg te gaan, wanneer
Zijn „nog niet" gerijpt is tot„maar nu Hij komt".
Waarom oordeelt Jezus dat Zijne ure „nog niet" gekomen
isMisschien waren zij, die geholpen moesten worden, voor
die hulp nog niet rijp. Want wanneer Jezus helpt, wi 1 Hij
in het uiterlijk ingrijpen toch altijd ook dengene die geholpen
wordt winnen voor Zijn Koninkrijk. Wat baat het, als zij
alleen water zien en wijn zien en niet Zijne heerlijk
heid zien
Maar om die heerlijkheid te zien, moeten zij eerst tot de
overtuiging komen, dat van menschen geen hulp meer te
verwachten is. Dit moet hun duidelijk zijn, dat de menschen
slechts met water de ledige vaten kunnen vullen. Niet met
wijn. Want dien hebben ze niet.
Wil God diezelfde overtuiging niet gedurig laten rijpen,
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de ST00MVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGER1NG, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderohe ving en onberispelijk
aar Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.