ADRESBOEK VOOR ZANDVOORT ZENDING. Jongste Kantoorbediende. W WEBERo P. SAAF te Zandvoort daarover te verheugen, zit de Schotensche Jona onder zijn wonder boom te grienen omdat zijn ongeluks-profetie niet is uitgekomen. Dit is wel 'n aantrekkelijk beeld van 'n Evangeliedienaar En dén moet zoo'n kribbebijter nog in datzelfde no. van de „Nederlandsche Kerkbode", aan 't adres van een ander, zeggen„op zijn zachtst gesproken vinden wij het niet erg waarheidlievend om zoo te schrijven" en den raad geven „laat hij geen onwaarheid spreken" Geneesmeester, genees uzelven B. heeft met zijn venijnige, door niets gemotiveerde beschuldigin gen, zeker wel zijn doel bereikt bij vele „outsiders", vooral nu de groote Bladen zijn stukje overnamen. De Zandvoortsche Kerkeraad, i.e. zijn predikant, is nu alom bekend als een die jacht maakt op ijdele „nieuwigheden". Maar dit zeg ik hemdat hij de gewijde, Godverheerlijkende her inneringen dergenen die 17 Maart in de Zandvoortsche Kerk waren, door zijn aanmatigende, burgerlijk-benepene en leugenachtige betich tingen niét zal vermogen te ontheiligen. Gooi met uw plompe keien de ramen in van de afgodstempels, dominé Blauwmaar als ge ze werpt naar het heiligdom, dat wij hier Gode zoeken te bouwen, dan zijt gij een heilig-schenner. G. POSTHUMUS MEYJES. Van „nieuwigheden" gesproken, wat dien 17den Maart in Zand- voort is geschied en ook jaarlijks plaats heeft in de Herst. Ev. Luthersche Gemeenten te Amsterdam en Utrecht, was, zooals Ds. B. weten moést, allerminst eene nieuwigheid. De eerste uitvoering van Bich's Matthaus-Passion had, onder de persoonlijke leiding van den componist, op Goeden Vrijdag, den 15den April 1729, te Leipzig plaats gedurende de namiddag-godsdienst- oefening in de Thomas-Kirche. Bach's bedoeling was dan ook dat zijne Passie zou worden uitge voerd in de kerk, als behoorende tot den eeredienst. Zeer eigenaardig is dan ook dat in het voorwoord van het tekstboekje, dat gevolgd wordt bij de Matthaus-Passion uitvoeringen in het Concertgebouw te Amsterdam, gewezen wordt op het kerkgebouw als de meest geëigende plaats voor deze Passie, terwijl het, om zoo te zeggen, verontschuldigd wordt dat zij tegenwoordig in de Concertzaal ten gehoore wordt gebracht! Wat Schütz' Passion betreft, ook déze werd gedurende den dienst in de kerk uitgevoerd, terwijl de gemeente er aan deelnam door koraal-gezang- Dus precies zooals we in Zandvoort hebben gedaan. Den Kerkeraad van een „nieuwigheid" beschuldigend, geeft Ds. B. dus, daargelaten zijn bespottelijke vrees voor „nieuwigheden" geen hoogen dunk van zijn kennis van of eerbied voor historie op dit punt. P. M. Het Christendom en de Kasten in Indië. Het stelsel der kasten staat helaas, nog stevig in Engelsch-indië, hoewel in dat eeuwen-oude gebouw zich wel hier en daar scheuren beginnen te vertoonen. De zendelingen uit het distrikt van Marinpuri zijn in de gelegenheid dit duidelijk waar te nemen, want zij arbeiden onder de straatvegers, lieden wier aanraking door de overige Hindoes op het zeerste geschuwd wordt. Wanneer een Hindoe zulk een straat veger voorbijkomt, vat hij zorgvuldig zijn lange, ruime gewaad samen, uit vrees van door een mogelijke aanraking bezoedeld te worden. Een zendeling schrijft het volgende: „Gisteren bevond ik mij te midden van een klein groepje christenen in hun dorp. Op eenigen afstand was er een groep van ongeveer vijf en twintig Hindoes van hoogere kaste. Op eens weerklonken luide kreten en ontstond er een geweldige opschudding onder deze laatsten. Wat was er gebeurd? Een klein meisje, tot de groep der christenen behoorende, was al spelende te midden der Hindoes geraakt en een dier mannen riep toornig uit: „Zij heeft mij aangeraakt, zij heeft mij aangeraakt!'' De kleine leemen hutten, waarin de straatvegers wonen, bevinden zich altijd geheel afgezonderd, aan het uiteinde der dorpendie ongelukkige lieden zijn immers een volk dat met anderen niet mag omgaan, zij zijn de „onreinen" en bevlekten". Niet zelden hoort men hen deze weemoedige bede opzenden: „O God, maak ons tot menschen gelijk de andere menschen zijn!" Honderden jonge Hindoes gaan tegenwoordig hun studies in Europa of Amerika voleindigen. Gedurende dien tijd is het hun practisch onmogelijk de gewoonten en verordeningen hunner kaste na te komen. Ten einde in die moeilijkheid, althans gedurende de reis naar het andere werelddeel, te voorzien, hebben de Hindoes een eigen stoom vaartlijn tusschen Bombay en Londen in het leven geroepen, de „Indian Peninsular Company". Op de schepen van die Maatschappij behoeven zij geen verboden voedsel te gebruiken, en de regels der kaste worden zorgvuldig in acht genomen. Toch hebben de brah manen, onder den drang der publieke opinie, een decreet moeten uitvaardigen, dat niemand op grond van in het buitenland volbrachte studiën, zijn kaste verliezen zou. Het jongere geslacht neemt steeds minder de regels der kasten vooral in de hoogere scholen waar; jongelieden uit allerlei kringen en van allerlei richting, hindoes, mohammedanen, christenen, boedd histen, zitten daar aan dezelfde tafel en leggen zich op dezelfde studie toe; langzamerhand zal die oude kasten-muur meer en meer splijten, en als hij eindelijk instort, zal zijn val de evangelisatie van dit groote indische wereldrijk heel wat gemakkelijker maken. Onder kaste verstaat men een erfelijken stam of stand en in het bijzonder den familiestam in Indië en het oude Egypte, de zeer scherp afgebakende rangklasse der Oostersche volken. De paria's, leden der laagste kaste in Hindostan, worden door de Hindoes als onrein veracht en geschuwd, en kunnen onmogelijk ooit in een hoogere kaste worden opgenomen. Iets over Afrika. De zwarte bevolking van Afrika verdubbelt zich in veertig jaar, de blanke bevolking in tachtig. Er zijn acht honderd drie en veertig talen en tongvallen onder de neger-bevolking van Afrika, van welke nog maar enkele op schrift gebracht zijn. In dat reusachtige werelddeel vindt men één zendeling op elke honderd drie en dertig duizend zielen. Van elk drietal Afrikanen is er één mohammedaan. Deze cijfers geven te denken, en deze gedachte vooral dringt zich met kracht aan ons op: „Hoe hebben tot nu toe de christenen op droevige wijze hun plicht ook jegens Afrika verzuimd! Eeuwen lang werden van daar slaven gehaald, maar het Evangelie van Jezus Christus werd er niet gebracht!" M. F. v. L. ADVERTENTIE N. Een net Jongmensch gevraagd om opgeleid te worden voor kantoorwerkzaamheden. Een nette hand kunnende schrijven en goed kunnende rekenen, bij C. F. O. ROEST. Bij den Uitgever verschijnt het nieuwe tot op heden bijgewerkte met lijst der namen van Villa's en plattegrond. Prijs f 0.75 De gelegenheid tot het plaatsen van Annon ces is nog t ij d e 1 ij k opengesteld. Voor de vele blijken van deelneming ondervonden bij het overlijden van onzen besten Man, Vader, Behuwd- en Groot vader, den Heer JAN HOLLENBERG, betuigen wij onzen hartelijken dank, in 't bijzonder aan Dr. C. A. Gerke en Ds. en Mevr. G. Posthumus Meyjes. Uit aller naam: Wed. JAN HOLLENBERG- van der mlje. Zandvoort, 5 April 1918. DIACONIEHUISSTRAAT 36 - TELEFOON 217 ZANDVOORT Lood en Zinkwerker. Aanleg van Gas- en Waterleiding. „VILLABOUW ZANDVOORT" Inlichtingen te verkrijgen bij: H. E. BODDÉ, BREDERODESTRAAT.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1918 | | pagina 4