Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
LEVENSKUNST.
No. 50
ZONDAG 14 April 1918
6de Jaargang.
Predikbeurten
V
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED A. C T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. Dr. C. GERLINGS - Zandvoort
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsƒ0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels 0.35
Elke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 14 April 1918.
Zandvoort: v.m. \0i/i uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
(Doopsbediening).
Bloemendaal: v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN,
v.m. 10 uur: [ongelieden-samenkomst in Maranatha:
Ds. S. A. BALJON, Pred. te Spaarndam.
In een tijdschrift, waarin een „In memoriam", trof mij
het volgende „hij won de harten door zich zelf te zijn en
maakte zich ondanks zijn oprechtheid toch weinig vijanden
door zijn aangeboren gemakkelijkheid in den omgang". In
een ander tijdschrift las ik iets dergelijks. In een plaats in
het buitenland werdén vergeleken de Duitsche en de En-
gelsche gezant. Bij veel overeenkomst in hunne karakters
was dit t cardinale verschil, dat de Engelschman de gave
had, met de menschen om te kunnen gaan, terwijl de
Duitscher totaal miste wat men noemt „levenskunst". De
levenskunst is een zeer moeilijke, maar een zeer hooge
kunst en heeft meer waarde, dan men aanvankelijk zou
denken. Want zij voorkomt onnoodigen strijd en moeite en
werkt opbouwend inplaats van afbrekend, of beter gezegd
zij werkt door haar opbouw mee tot een natuurlijke afbraak,
die dan een vanzelfheid wordt. Soms ontmoeten wij in ons
leven menschen, wier welwillendheid ons als 't ware tegen-
straalt, wier nabijheid ons goed doet. De sfeer derzulken
doet ons weldadig aan en 't is ons, of we iets speuren
van die geestelijke atmosfeer van reinheid en waarheid, die
eens zal heerschen in de wereld van volkomenheid. De
levenskunst van deze menschen is groot en zij voeren ons
op naar de hoogte. Nu is er een levenskunst, die echt
is en er is er een, die niet echt is. De laatste 'werkt ver
derfelijk, want zij is een surrogaat van de eerste, vorm
zonder inhoud. In practische zaken moet men zich wel
eens tevreden stellen met surrogaten, maar in geestelijke
dingen gaat dit niet. Hier wreekt zich alles wat onecht is,
omdat wij dan op 't terrein der leugen komen. Die onechte
levenskunst is de levenskunst van menschen als Talleyrand,
die zeide „de woorden zijn er, om de gedachten te ver
bergen". Neen, zeer zeker niet, de woorden zijn ons ge
geven, om zoo zuiver mogelijk tot uiting te brengen, het
geen binnen in ons is. Wie dat niet doet, spreekt on
waarheid.
Ik heb eens bijgewoond, hoe een moeder tegen de op
voedster van hare dochter o.m. zeide wilt u vooral daar
voor zorgen, dat zij leert, hoe zij zich in gezelschap be
wegen moetverlegen zijn in een salon vind ik een der
ergste dingen, die mijn kind kan overkomen, want dat
hoort niet bij haar stand". Ik was verbaasd en vroeg mij
af„wat wil die moeder toch Is verlegenheid dan zoo
iets ergs Zijn niet alle menschen verlegen, wanneer zij in
omstandigheden komen, die deze eigenschap in de hand
werken Is er zelfs niet een brutaliteit, die uit verlegenheid
voortkomt? Wat moest dat meisje feitelijk leeren Huiche
len, woorden en manieren zijn er, om de gedachten te
verbergen.
Zij moest niet leeren de hooge levenskunst maar 't sur
rogaat, den vorm, onverschillig of er inhoud achter zat of
niet. Is het dan niet heerlijk, zich in gezelschap gemakke
lijk te bewegen? Is het niet die gave, waardoor we't juiste
woord weten te spreken op 't juiste oogenblik en ons
kunnen voegen naar de eischen en de verlangens van dat
gezelschap Zich in de maatschappij op zijn plaats voelen,
is dat niet zich met gemakkelijkheid weten aan te passen
aan hare gebruiken en gewoonten Hoe moeten wij tegen
over deze dingen staan? Wat is hier de juiste richtsnoer?
Had deze moeder gelijk? Neen, zij had aan de opvoedster
moeten zeggen „Leer mijn kind nooit van buiten opge
legde vormen zonder inhoud, want dan liegt ze tegenover
God en den naaste". Is 't niet veel erger quasi niet ver
legen te zijn (want een mensch is het toch) en slechts een
paar holle phrases te bezigen, dan uit ontzag voor den
kring, waarin wij verschijnen, dit ook te laten blijken in
een min of meer onhandige wijze van optreden Ik voor
mij heb liever met de laatste dan met de eerste soort
menschen te doen en 't ergert mij altijd, als ik zie. dat
anderen zich te hunnen koste vermaken. Eenvoud en waar
heid moeten toch de grondzuilen van den christelijken
omgang zijn. En slechts liefde kan ons leeren die innerlijke
wellevendheid en gemakkelijkheid, die ten slotte de hoogste
levenskunst is. Dan voelen we elkaar aan, wat we noodig
hebben en we geven ons, zonder iets terug te willen ont
vangen. In onzen tijd zien we in het omgangsleven aan
den eenen kant opgeschroefdheid en gekunsteldheid en aan
den anderen kant als reactie hiertegen een zich niet storen
aan elkaar, een zich niets aan elkander laten gelegen liggen,
door welke dingen tenslotte de ware liefde in 't gedrang
komt en de vruchten van een goed gemeenschapsleven
schaars gevonden worden. Is het niet noodig, dat hierin
verandering komt men make 't elkander gemakkelijk door
liefde, eenvoud en waarheid. C. G.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
ear Speciale inrichting voor bet stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.