Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
VASTHEID.
No. 52
ZONDAG 28 April 1918
6de Jaargang.
Predikbeurten.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
R E D A O T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort
Jhr. Dr. M. F. VAN LENNEP - Aerdenhout
J. A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal
Mej. Dr. C. GERLINGS - Zandvoort
Adres voor de Administratie:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No. 27
PRIJS DER ADVERTENTIËN
1—5 regelsf 0.55
0.10
0.35
0.06
Elke regel meer
Dienstaanbiedingen, 1—5 regels
Elke regel meer
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 28 April 1918.
Zandvoort: v.m. \0l/i uur: Dr. J. WEENER,
Eredt. te Haarlem.
(Extra-collecte voor de Kerk).
Bloemendaal: v.m. 10 uur: Ds. J. A. VAN LEEUWEN
■v.m. 10 uur: Jongelieden-samenkomst in Maranatha:
Ds. L. C. SCHULLER TOT PEURSUM.
Het is goed, dat het hart ge
sterkt worde door genade.
Hebr. 13:9.
Luther vertaalt het zöö „het is een kostelijk ding, dat
het hart vast wordt, hetwelk geschiedt door genade". Zijn
fijn taalgevoel tastte den glans van het grieksche woord,
dat in onze vertaling zijn fonkeling heeft ingeboet, door de
weergave „het is goed".
Misschien ook doorvoelde hij de heerlijkheid van vast
heid, innerlijke sterkte, zekerheid hij, die de angst, de
worsteling met onvastheid, geslingerd worden, twijfel, tot
wanhopig worden toe doorstreden had.
En niet tevreden met de letterlijke vertaling „het is
schoon", of nog een beetje makker „het is goed", zet hij
voor de oogen zijner lezers het woord in den zelfden licht
glans als 't oorspronkelijke, door te vertalen„het is een
kostelijk ding".
Wat is nu een kostelijk ding? Dit, „dat het hart gesterkt
worde". Eigenlijk staat er„dat het hart vast worde, be
vestigd worde, zeker worde". Dus zoo worde, dat het be
trouwbaar is zoo worde, dat men er op rekenen kan.
Niet in voortdurenden twijfel over groote problemen en
kleine vraagjes.
Niet voor eiken invloed toegankelijk van menschen en
dingen.
Niet een vraagteeken zetten achter alles, wat toch even
zeker moest wezen voor het hart, als zeker is voor het oog,
dat 't gras groen en de sneeuw wit is.
Maar vast, sterk, zeker. Zoodat het niet op eiken twee
sprong aarzelt. En voor elke verzoeking open staat. En zoo
onberekenbaar is, dat met elke beslissing evengoed kan
verwacht worden Hosanna-geroep als de dreigende eisch
Kruisig Hem.
Ja, het is goed, dat het hart sterk worde, 't Is een kos
telijk ding, een hart dat zeker, en dus betrouwbaar is.
Is 't in dezen tijd geen zeldzaamheid
Alles is onvast geworden. Als ik een der spekendste
trekken moest opnoemen uit het wezen van dezen tijd,
zou ik zeggen onvastheid. In de verhouding en 't verkeer
der volken onderling onvastheid. Was het gegeven woord
niet altijd voldoende Was goede trouw niet een vanzelfs-
heid En nu Breken van het gegeven woord is geen
uitzondering meer, gelijk het toch was. Schenden van goede
trouw wordt rechtsregel, als het gedekt wordt met 't bloedig
schild oorlogsnoodzaak. 't Vertrouwen is weg. Goede
trouw is tot op den draad versleten. En voor deze oude
plunje weeft men nieuwe, van een qualiteit waarvoor geen
enkele fabrikant instaat. De harten zijn onvast geworden.
In alles, waar 't geldt het verkeer der volken onderling.
In het maatschappelijk leven is 't niet anders. Alles on
vast, omdat in de harten onvaste, dus onbetrouwbare dingen
zijn ingeslopen, als gif voor al wat er leeft, teer en hoog.
Staan op de grens tusschen goed en kwaad nog gewapende
wacht' n, met hun dreigend ge zult niet, ge moogt niet
Is dt scheiding tusschen geoorloofd en ongeoorloofd niet
weggebroken Met dezelfde hooghartige overtuigdheid van
't idiote om zóó iets te willen, waarmede Pilatus vroeg
„wat is waarheid?", wordt nu in zeer breeden kring ge
vraagd „wat is eerlijkheid De harten zijn onvast ge
worden. Want er is binnengeslopen veelsoortig fijn gif, dat
het willen verwart en de gedachten des harten troebel maakt.
Is t in het geloofsleven anders? En beter? Deze tijd
van toetsing en crisis heeft velen gedreven tot trouwer ge
bed, grooter verootmoediging, volkomener zekerheid, dat er
voor 'n mensch alleen veiligheid is, wanneer men Zich bergt
in de schuilplaats van den Almachtige, en woont in de
schaduw Zijner vleugelen. Maar zou het niet meerderen
gedreven hebben tot een zich afkeeren van God, en tot
wat zij noemen twijfel aan Hem? Wat misschien niet an
ders is dan 't openbaar worden van de waarheid, dat God
voor hen alles was, behalve grond van hun leven, deel
van hun bestaan. Heer van hun hart. Dus niet de Zijnde,
maar de Gedachte. Niet de Levende, maar de Onbekende.
Niet zöö nabij, dat wij „in Hem leven, ons bewegen, en
zijn". Maar zöö ver, dat Hij slechts bij huwelijk en begra
fenis en ernstige ziekte een uitnoodiging kreeg, om tegen
woordig te zijn. De harten zijn onvast geworden. Want God
is een probleem geworden.
En Christus niet minder. Eens stond een door Christus
ziende gemaakte, tegenover allerlei vragen van geleerden,
en problemen van geletterden omtrent Jezus. Hij wist niet
precies, hoe dat allemaal in elkaar zat. En op al die ge
leerdheid wist hij geen antwoord. Want hij was tot nu toe
van zijn geloof blindeman, en dus van zijn vak bedelaar
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOMVERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem Telef. 1561 en 771
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk
ets- Speciale inrichting voor bet stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.